A NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK ALAKULÁSA A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT
Az 1918–1919-es német forradalom – visszaesései és belső megosztottsága ellenére – megnyitotta a parlamenti-demokratikus alkotmányozáson alapuló első német köztársaság útját. A császárság uralkodó elitje (a jog és igazgatás, a hadsereg körei, politikusok, nagyiparosok, agráriusok) továbbra is megőrizte befolyását, így lényeges eltérés mutatkozott a weimari köztársaság demokratikus igénye és realitása között. Nem alaptalanul jellemezték így a köztársaságot: “demokrácia demokraták nélkül” . Széles körű előítéletek mutatkoztak a politikai pártokkal és a pártállammal szemben. A köztársaság az első években súlyos erőpróbáknak volt kitéve, amelyet a Ruhr-vidék megszállása és pénzügyi összeomlás is tetézett. A német jóvátételt 1924-ben a Dawes-terv, majd 1929-ben a Young-terv keretében rendezték.
A “boldog” stabilizációs éveket (1924–1929) követő s a Németországot különösen sújtó világgazdasági válság éveiben folyamatosan kimerültek az államalkotó és a köztársaságot elismerő pártok. A középpártok “elvékonyodásából” és ezáltal a választói magatartás radikalizálódásából mindenekelőtt
Hitler Nemzetiszocialista Német Munkáspártja (NSDAP) profitált. 1933. januári hatalomra kerülése után rövidesen az “egy nép, egy birodalom, egy vezér” jelszavával a totális diktatúra felé vett irányt, külpolitikájában pedig szembeszállt a versailles-i békerendszerrel, s a nyílt revízió, a status quo erőszakos megváltoztatásának útjára lépett.Az első világháborút követő versailles-i békerendszer megteremtésében
Franciaország játszotta a vezető szerepet, amelyre háborús részvétele, a nagy áldozatok s földrajzi helyzete predesztinálta. A francia politika végleges határokat kívánt. Az általa diktált békeszerződések azonban éppen ellenkezőleg hatottak: hosszabb távon Franciaország számára újabb konfliktusok veszélyét idézték fel. Meglazult a háborúban győztes államok szövetségi rendszere is. A francia kormányok nem engedtek előnyös hatalmi pozícióikból, hallani sem akartak a győztesek leszereléséről, még a korlátozott fegyverkezési egyenjogúságról sem. 1933 előtti nagyhatalmi-soviniszta politikájukkal elszigetelték a weimari Németország demokratikus erőit, és kedvező talajt teremtettek a német nacionalista-militarista körök revanista politikájának.A győztes antant másik vezető hatalma,
Nagy-Britannia, bár maga is diktálója és aláírója volt a békeszerződéseknek, nem nézte jó szemmel a franciák túlzott követeléseit és az európai kontinensen kialakult francia hegemóniát. De kettejük szövetsége – nézeteltéréseikkel együtt – fennmaradt a két világháború közötti időszakban. Nagy-Britannia világhatalomként európai politikáját mindig alárendelte az egész brit birodalom fenntartásának. Ez a birodalmi érdek alakította ki “az erők egyensúlyának” hagyományos külpolitikai elvét. Nem fűződött érdeke a világháborúhoz, ezért a leszerelési konferenciákon a győztesek mérsékelt lefegyverzését és Németország mérsékelt felfegyverzésének elvét képviselte, s Németország megbékítésére törekedett.A viszonylag fejletlen, gyenge, nyersanyagszegény Olaszországban 1922-ben jutott hatalomra a fasizmus (l. az ún. Marcia su Roma), s 1926-ig parlamentáris keretek közt (a parlament, pártok, szakszervezetek stb. fennmaradnak), majd ezt követően totális diktatúra formájában uralkodott. A gazdasági világválság mélypontján a gazdasági liberalizmust új, centralisztikus rendszerrel váltották fel. 1934 februárjában kihirdették az új korporációs törvényt, amely az ország gazdaságát 22 szektorra osztotta, s mindegyik élén egy korporációt, testületet szerveztek. A korporatív állam felépítését az egyház is pártfogolta.
Mivel Olaszország a győztesek oldalán fejezte be a világháborút, és kisebb mértékben részesült az osztozkodásból, szintén új felosztást kívánt. Külpolitikai törekvéseit részben e kielégítetlenség határozta meg, amely szembeállította volt antantszövetségeseivel, részben bizonyos ideig tartó félelme az erősödő Németországtól. Amíg a fasizmus nem szilárdult meg, a kormány az európai s
tatus quo békés revíziója mellett foglalt állást, és csak később csatlakozott az erőszakos revízióhoz, s vált a német kormány agresszív terveinek közvetlen részesévé.Az 1930-as évek közepétől
nemzetközi diplomáciai és politikai harc bontakozott ki Európában. A német külpolitikában bekövetkezett fordulat nyomán megkezdődött az új szövetségi rendszerek kialakításáért, illetve azok létrejöttének megakadályozásáért folyó küzdelem. Az új periódus fontos mozzanata volt a szovjet–francia közlekedés és ezzel párhuzamosan a német–szovjet viszony romlása. Tervek születtek olyan kollektív biztonsági rendszer létrehozásáról, amelyben valamennyi érdekelt európai állam – köztük Németország – kölcsönösen lemond a vitás kérdések agresszió útján történő megoldásáról. Németország azonban fellépett a kollektív biztonság ellen, s annak tervét Lengyelország felől kezdte ki. A Szovjetunió kölcsönös segélynyújtási szerződést kötött Franciaországgal és Csehszlovákiával (1935).Németország újabb külpolitikai lépései során népszavazással magához csatolta a Saar-vidéket, bejelentette az általános hadkötelezettség bevezetését, megszervezte légierejét, s flottaegyezményt kötött Angliával. Megkezdte a versailles-i szerződés nyílt felszámolását. Megszállta a demilitarizált Rajna-vidéket (1936), s olasz–német intervenció indult a demokratikus spanyol kormány ellen. A nyugati demokratikus nagyhatalmak megalkuvó és békítgető politikája az agresszoroknak kedvezett.
Japán a Távol-Keleten indított támadást. Németország és Japán 1936-ban aláírta az antikomintern paktumot, amelyhez a következő évben Olaszország is csatlakozott. A megállapodás formálisan ugyan a Komintern ellen irányult, ténylegesen a világ területi újrafelosztását rögzítette a szövetségesek között.
A befolyási övezetek feletti hatalomért folyó harc már jóval a második világháború előtt elkezdődött. (L. a japán Tanaka-tervet [1927], amely Kína, Délkelet-Ázsia s végül egész Ázsia meghódítását tűzte ki célul. 1931-ben Japán megtámadta Kínát.) Olaszország az 1920–1930-as évek fordulóján lezajlott leszerelési konferenciákon a fegyverzetek kiegyensúlyozott aránya mellett foglalt állást. Nem kívánta a lefegyverzést, mert modern fegyverrel ellátott hadserege Európa egyik jelentős katonai ereje volt. Nem támogatta viszont a korlátlan fegyverkezést sem, mert tudta, hogy a versenyben nem tarthat lépést Franciaországgal és Németországgal. Egyre inkább érlelődött benne a gyarmati háborúk gondolata, s így került sor 1935–36-ban az olasz–etióp háborúra és intervenciós részvételére a spanyolországi polgárháborúban, majd 1939 áprilisában Albánia bekebelezésére.
Németország befolyási övezetének kialakítása során először az etnikai elv alapján valósította meg terveit Európában. Ennek során 1938-ban csatlakozásra kényszerítette Ausztriát. Hozzá kell tenni u
gyanakkor azt is, hogy a csatlakozásnak számos híve volt Ausztriában (Anschluss). A német birodalom következő lépése Csehszlovákia szuverenitásának megszüntetése volt. 1938. szeptember 30-án írták alá Németország, Olaszország, Nagy-Britannia és Franciaország kormányfői a müncheni egyezményt, amelynek értelmében Csehszlovákiának át kellett adnia a német kisebbség által lakott Szudéta-vidéket Németország részére. Lengyelország megszállta Teschent, ahol lengyel kisebbség élt. Az első bécsi döntés pedig (német–olasz megállapodás, 1938. november 2.) Magyarországhoz csatolta a Felvidék többségében magyarlakta déli részét. Magyarország 1939 elején csatlakozott az antikomintern paktumhoz. 1939 elején Szlovákia mondta ki önállóságát, s a Tišo vezette kormány is támogatta Németország Cseh- és Morvaországgal kapcsolatos terveit. A hitleri Németország 1939. március 15-én bevonult Prágába, s Csehországot “Cseh–Morva Protektorátus” néven a birodalomhoz csatolták. Ezzel egy időben pedig Magyarország elfoglalta Kárpátalját.1939. augusztus 23-án írták alá a szovjet–német megnemtámadási egyezményt, amelyben a felek megállapodtak abban, hogy tartózkodnak egymás megtámadásától, semleges magatartást tanúsítanak a másik fél háborúja esetén, és nem vesznek részt egymás ellen irányuló katonai csoportosulásban. A titkos kiegészítő jegyzőkönyvben megállapodott a két fél a térség előzetes felosztásában is (l. Lengyelország felosztását; a Baltikum, Besszarábia és Észak-Bukovina szovjet megszállását).
Az első világháború hadszíntereitől távol fekvő Amerikai Egyesült Államok kellően időzített hadba lépésével jelentős szerepet játszott az antanthatalmak győzelmében. E részvétel a továbbiakban számottevően növelte az USA gazdasági befolyását és világhatalmi pozícióit. Az ország világpolitikai szerepével kapcsolatban megoszlottak a vezető körök nézetei. Végül is Wilson elnök a szenátusban nem kapta meg a versailles-i békeszerződés ratifikálásához szükséges többséget. Az USA nem írta alá a szerződést, és nem lépett be a Népszövetségbe sem. 1921 augusztusában azonban különbékét kötött Németországgal, és jelentős szerepet játszott annak talpraállításában.
1933–1939 között a Roosevelt-kormányzatra kettős feladat hárult. A példátlanul súlyos gazdasági válságból való kijutás, a helyreállítási és reformkoncepciót tartalmazó New Deal megvalósítása s ezzel egyidejűleg az Egyesült Államok nemzetközi politikai és világgazdasági szerepének újraértelmezése és érvényesítése. Az ún. izolacionalista semlegességi törvény (1935) gerince a pártatlanság volt, Európa potenciális agresszorai viszont az amerikai semlegességi törvény ismeretében számíthattak annak egyenlőtlen hatásával, nevezetesen az amerikai fegyverek hiányával. A spanyol polgárháború, a japán–kínai háború hatására 1938 elején szaporodtak a semlegességi törvény revízióját követelő, agresszorellenes törvényjavaslatok.
ÉVSZÁMOK
1918–1920 |
forradalmi fellendülési szakasz Európában; a nagyhatalmak végrehajtják a háború utáni újrarendezést (a versailles-i békerendszer) |
1921. november 12–1922. február 6. |
nemzetközi konferencia Washingtonban (USA, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország, Japán, Belgium, Hollandia, Portugália és Kína) |
1922. április 16. |
aláírják a német–szovjet rapallói egyezményt |
1923. január 11. |
francia és belga csapatok szállják meg a Ruhr-vidéket |
1924–1929 |
a nemzetközi feszültségek átmenetileg oldódnak a konszolidáció alatt (barátsági és megnemtámadási szerződések) |
1925. december 1. |
a locarnói konferencia (a francia, angol, német, olasz és belga kormány elismeri Németország nyugati határait) |
1926. szeptember 8. |
Németország belép a Népszövetségbe |
1928. augusztus 27. |
a Kellogg–Briand-paktum aláírása (a háború elvetése, a konfliktusok békés megoldásának elve) |
1932 |
Genfben elkezdődik a nemzetközi leszerelési konferencia (193 4-ben eredménytelenül oszlik fel) |
1933 |
Japán, majd Németország kilép a Népszövetségből |
1936. november 25. |
létrejön a Berlin–Róma-tengely |
1938. szeptember 29–30. |
a müncheni egyezmény |
1939. augusztus 23. |
szovjet–német megnemtámadási egyezmény (10 évre szóló megállapodás) |
IRODALOM
E. Collotti: A náci Németország. (Gondolat Kiadó, Bp., 1965.)
Diószegi István: Két világháború árnyékában. (Gondolat Kiadó, Bp., 1974.)
Kerekes Lajos: A weimari köztársaság. (Kossuth Kiadó, Bp., 1985.)
Kis Aladár: A duce. (Zrínyi Kiadó, Bp., 1989.)
Kis Aladár: Olaszország története (1748–1968). (Akadémiai Kiadó, Bp., 1975.)
Láng Imre: Az Egyesült Államok gazdaságpolitikája és külpolitikája, 1933–1939. (Akadémiai Kiadó, Bp., 1988.)
Ormos Mária: Mussolini. (Kossuth Kiadó, Bp., 1987.)
Tokody Gyula–Niederhauser Emil: Németország története. (Akadémiai Kiadó, Bp., 1972.)