A FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS
A XVII–XVIII. század fordulóján John Locke angol filozófus papírra vetette a felvilágosodás első koncepcióját, melyben már szólt az ember természetes jogáról, tulajdonáról, személyes szabadságáról. Írt az alattvalók és az uralkodók közti társadalmi szerződésről, a népfelség elvén alapuló kormányzatról s a törvényhozó, a végrehajtó és az igazságszolgáltató hatalom szétválásának szükségességéről. Mindebben a “dicsőséges forradalom” és az azt követő kompromisszum tanulságai összegződnek.
Angliában a nemesség és a polgárság kiegyezése azonban nemcsak a forradalmat zárta le, hanem a továbblépésre ösztönző elméleti vitát is. Ezzel szemben a XVIII. században Franciaországban a régi rendszer mozdulatlan feudális kötöttségein lazítani akaró reformmozgalom bontakozott ki, és harcot kezdett azért, ami Angliában már megvalósult. Montesquieu és Voltaire sok tekintetben a szigetország alkotmányos monarchiáját tekintette mintaképnek. Több honfitársukkal együtt főként az ő írói munkásságuknak köszönhetően terjedtek el a felvilágosodás eszméi kontinensszerte, az Ibériai-félszigettől a Skandináv-félszigetig, Kelet-Európát is beleértve.
E peremzónákon azonban a felvilágosult gondolatok nem a nyugat-európainál jóval gyengébb polgárság körében találtak visszhangra, hanem főként a nemesség korszerűbben, hatékonyabban gazdálkodni akaró, reformer csoportjában, ill. – kisebb részben – az új értelmiség soraiban. Ők támogatták kormányzatuk felvilágosult abszolutisztikus politikáját, amit az európai peremzónák országainak sajátos kísérlete volt az állam szervezetének korszerűsítésére, hatékonysága növelésére. Mindezt annak érdekében igyekeztek megvalósítani, hogy a feudális rendszeren belül felzárkózzanak arra a szintre, melyet a fejlettebb zóna – mindenekelőtt Anglia és Franciaország – képviselt. Ezt csak úgy remélhették, ha egyebek mellett pótolják a politikai egységesítés, a központosítás, az ipartámogatás, a műszaki szervezet, az iskolázás és a közegészségügy terén való lemaradásukat. Ezeket ugyanis a fejlettebb államok feudális abszolutizmusa más a XVII. században korszerűsítette.
Poroszország
A brandenburgi választófejedelemségből és a porosz hercegség egyesüléséből a
Hohenzollern-dinasztia uralma alatt létrejött militarista hatalom, Poroszország tehetséges uralkodója, II. (Nagy) Frigyes (1740–1786), szemet vetett Sziléziára, a Habsburgok fejlett iparral rendelkező tartományára, melyet az osztrák örökösödési (1740–1748) és a hétéves (1756–1763) háborúban sikerült is elfoglalnia. Igen nagy számban alapított itt állami manufaktúrákat. A földesuraknak megtiltotta, hogy parasztjaikat elűzzék földjükről. Iskolareformja a Habsburg Birodalomban is követésre talált.
Oroszország
II. (Nagy) Katalin (1762–1796) cárnőnek szinte maradéktalanul sikerült biztosítania saját egyeduralmát. Voltaire-hez, Diderot-hoz fűződő személyes kapcsolata, melyre az uralkodónő nagy súlyt helyezett, a felvilágosodás általuk propagált eszméi az uralkodónő politikájában szinte egyáltalán nem jelentkeztek. Ezer számra adományozta el híveinek az állami földek parasztságát, és juttatta a parasztokat még súlyosabb földesúri függésbe. Ennek elviselhetetlensége 1773-ban a Volga-vidéken a Jemeljan Pugacsov vezette felkeléshez vezetett. A cárnő által megvalósított erős központi hatalomra az orosz nemességnek is szüksége volt a terjeszkedéshez: 1772-ben porosz kezdeményezésre Lengyelország első felosztásában vett részt, majd pedig Habsburg szövetségben a Török Birodalom rovására terjeszkedtek.
ÉVSZÁMOK
1740–1786 |
II. (Nagy) Frigyes porosz király |
1740–1748 |
az osztrák örökösödési háború |
1756–1763 |
a hétéves háború |
1762–1796 |
II. (Nagy) Katalin orosz cár |
IRODALOM
Benda Kálmán: Emberbarát vagy hazafi?
H. Balázs Éva: Bécs és Pest–Buda a régi századvégen (1765–1800).
(Magvető Kiadó, Bp., 1987.)