29. Az islam vallás

 

Az arabok vallása kezdetben politeista volt (Allat a női, Allah a férfi isten), de 570. körül a Hašim nemzetségből (Amînatól és Abdullahtól) megszületett a nagy vallásalapító, Mohamed. Főbb városaik ekkor Mekka (vallási központ), Jatrib és Taîf voltak.

Szülei hamar meghaltak, de nagyszülei is, akik magukhoz vették. Nagybátyja, Abu Talib vette maga mellé, és Mohamedből karavánkísérő lett. Útjai során megismerkedett a szomszédos népekkel, és azok szokásaival. 590. körul már karavánvezető volt, majd 25 évesen (kb. 596-ban) elvette az özvegy Hadidzsát, akinek a szolgálatában állt. Szerette őt, és pénzt is jelentett neki a házasság. 611-ben visszavonult a Hira-barlangba, ahol Gebrail közvetítésével látomásban volt része; kinyilatkoztatott neki az örök írás, amit írni nem tudván szóban terjesztett. Tanítását 611-622-ig szabadon terjeszthette, de abban az évben mind Hadidzsa, mind Abu Talib, a Hašim vezetője meghalt. Meghalt tehát védelmezője, pedig annyi év alatt csupán 80 hívet szerzett. A Hašim új vezetője Abu Lahab lett, aki támadta, ezért a Korán 111. s rájában elítélte. Mindezek hatására 622. július 16-án végrehajtotta a higrát, elköltözött Mekkából Jatribba. Ez a mohamedánok időszámításának kezdete, és azóta hívják a várost Medinat-an-nabi -nak, a próféta városának. Itt fejezte be a vallás kidolgozását.

Maga a szó, hogy islam odaadást jelent, a követőt muslimnak nevezik. A vallás szent színe a zöld, szent könyve a Korán. Ez 114 s rából áll. Minden ének ayetekre, versekre bomlik. Minden s ra bevezető sora: “A könyörületes és irgalmas Isten nevében” (Bismillah). A korán a Fatihával kezdődik, mely 7 ayet. A leghosszabb s ra a 2., amely 286 ayetből áll (ebben vannak leírva a szokások, stb). Az islam vallásnak öt alappillérét szokás megnevezni : a monoteizmus (hitvallás:La ilahi illa Allah[Nincsenek istenek kivéve Allahot]; 2:163,4:48,4:87,4:171,28:88), a böjt (kezdetben heti egy nap volt böjt, majd ez össze lett vonva a Ramadan (9.hónap, Gebrail megjelenése) hónapba. Ekkor csak éjszaka ehetnek, ihatnak, közösülhetnek.; 2:184,185,187), az ima (naponta ötször kell mosakodással egybekötve qibla [küble,mihrab] felé fordulva; 2:144,3:96,5:6,62:9), az adakozás (ez a zakat, melynek fokozatai vannak; 2:177,271,3:134) és végül a zarándoklat (minden muzulmán, ha teheti, életében egyszer el kell, hogy zarándokoljon Mekkába a Ramadan hónap után 40 nappal [kurban bayram]; 2:185,197,198,3:97,22:26-29). Néha ezekhez sorolják még a gihadot, a szent hitvédő háborút (ez az arabok közti háború; 2:190,191,194,216). A felfogás szerint a pogányokat tűzzel-vassal kell téríteni, de az írás birtokosai (zsidók, keresztények) nem muszáj, hogy áttérjenek. A másik fajta háború, a ghaza, ahol a harcos a ghazi már hódító háború. A Koránban találhatunk továbbá bibliai idézeteket (Utolsó ítélet, Paradicsom, Pokol, Bűnbeesés, kiűzettetés, Kain és Ábel, Noé, Jónás története, Lót és Sodoma, Ábrahám [Ibrahim], József [Jusuf], Mózes [Musa], Saul, Dávid és Góliát, Salamon és Sába királynője, Az ember teremtése, Jézus [Isa]), valamint kinyilatkoztatásokat a törvények (Nők öltözködése, Feleségek száma, Vérbosszú helyett vérdíj, Adósság írásba foglaltatása, Uzsora és esküszegés tiltása, Paráznaság és annak rágalmazásának büntetése, lopás büntetése és az, hogy kit nem vehet el egy igazhívő).

Az islam vallás elterjesztését Mohamed 624-ben a szent háború meghirdetésével indította meg. Az első összecsapás Mekka és Medina közt 624-ben Badrnál volt, mely Medina győzelmével végződött. Ezt a 625-ös uhudi csata követte, ahol azonban Mekka győzött. 627-ben Mekka sikertelenül ostromolta Medinát, mire az válaszképp 628-ban megtámadta Mekkát. Ezt 10 éves fegyverszüneti megállapodás követte. Mohamednek engedélyezték 629-es zarándoklatát, majd feleségül vette egy Mekkai vezető lányát. A következő évben Mohamed tehát elvégezte a zarándoklatot, majd 630. január 1-én bevonult Mekkába. A város gyakorlatilag meghódolt előtte. Felépült a mekkai Nagy Mecset, átvette a Kába-kultuszt, majd követeket küldött a beduinokhoz, hogy térjenek át az új vallásra. A felhívást tömeges áttérés követte, így teljesült Mohamed álma, hogy az arabok számára egységes vallást vezessen be. A próféta 632-ben még egyszer elzarándokolt, majd június 8-án meghalt. Ekkorra már 14 felesége volt. A 14. Abu Bakr lánya, cAiše volt. Fiai nem születtek, és utódot sem jelölt ki.

Utódai a kalifák. Ebből négyet mindenki elismer. Ez a 4 ortodox kalifa, Abu Bakr, Omar, Oszman és Ali. Abu Bakrnak, Omarnak és Osmannak (2) lányát vette feleségül Mohamed, Ali viszont legkedveseb lányának, Fatimának férje volt. Az első kalifa, tehát Abu Bakr (632-634) volt. Kalifaságával megszilárdította az islam vallást, majd mivel Omar javasolta őt, kijelölte utódjául. Betegségben halt meg. A következő lett Omar (634-644), aki már terjeszkedhetett. Támadásai főleg Bizánc ellen irányultak (636: Yarm knál Herakleios ellen, 636:elfoglalta Damaszkuszt, Szíriát és Palesztínát, 638: Ierusalem elfoglalása), de megverte a perzsákat (637) és Egyiptomban elfoglalta Alexandriát. Módszere volt, hogy ha az elfoglalt népek nem tértek át, akkor nem állami, hanem fejadót kellett fizessenek, és a földeket bérelniük kellett. 644-ben egy perzsa keresztény adócsökkentésért járult elé, de nem kapta meg Omartól, akit aztán nem sokkal később leszúrtak. Így persze nem jelölhetett ki senkit utódjául. cAiše, minden muslim anyja viszont Alival szemben az öreg Osmant támogatta, így ő lett a 3. kalifa (644-656). Nevéhez fűződik a terjeszkedés Ciprusba (648) és Horasanba (654). Eddig jól működő hivatalvezetés volt, de ő lecserélte a hivatalnokokat Omayyadokra (dédapja volt Omayya), akik viszont tehetségtelenek voltak, és a törvényeket sem tartották be. Ezek hatására megmozdulás szerveződött, melynek vezetője Mohamed ibn Abu Bakr volt. Megölték Oszmant, így most már Ali jöhetett sorra a kalifaságban (656-661). Új központja K fa lett, de cAiše hívei Baslában csoportosultak. Az Omayyad származású damaszkuszi helytartó, Mocaviya vérbosszút akart az új kalifán. Még 656-ban megverte Ali cAiše híveit, majd 657-ben Mocaviyával került szembe. A harc során Ali került följebb, ezért ellenfele azt javasolt, hogy hívjanak döntőbírákat. Mivel Ali ezt el is fogadta, sokan elhagyták. Ők a harigiták. A síták maradtak. Azonban a bírák sem tudtak dönteni, az islam világ ettől kezdve mégis megoszlott. A harigiták 661-ben a három kalifaesélyest (Ali, Mocaviya: Damaszkusz, Amr ibn al-As: Egyiptom) egyszerre akarták megölni ima közben, de sérüléseibe csak Ali halt bele. A következő kalifa a sorban már Mocaviya lett (661-680). Ettől kezdve 750-ig már csak Omayyadok uralkodtak. Az ő nevéhez fűződik Konstantinápoly ostroma (663), de halála után összecsapások voltak az Omayyadok és Ali hívei közt. Alinak két fia volt. Az idősebb, Hassan lemondott a kalifaságról, ezérta síták az új kalifa halálakor Husseint ismerték el, nem pedig annak fiát, Yazîdot. 680. október 10-én (61. Muharran 10.) Hussein 400 fős seregét Kerbelánál Yazîd 4000 emberével lemészárolta. Ez a nap azóta is gyásznap a sítáknál. Ekkor szakadt véglegesen három részre az arab világ.

A három fő irányzat közül első a harigita irányzat. Szerintük egy bűnös életet élő kalifát meg lehet fosztani az Istentől kapott hatalmától. Maradványai még megvannak, de közelednek a szunnitákhoz. Második a síta irányzat, aminek neve a šica Ali (Ali pártja) szóból származik. Ők a hitvalláshoz hozzátoldják, hogy “és Ali az ő barátja”. Bizonyításuk, hogy Gebrail Ali helyett véletlenül Mohamednek nyilatkoztatta ki az örök írást. Szerintük a vallási vezető, az imam csak a próféta családjából származhat, nem az umma (közösség) választja. Több irányzatuk is van. Egyik az imamita, akik mind a 12 imamot elfogadják. Hitük szerint a 12., Mohamed al-Mahdi 879-ben nem halt meg, csak eltűnt, de visszatér, mint megváltó. Csak az imam hirdethetne gihadot, de mivel nincs a Földön, de még él, nem lehet harc. Fontos vezetőik az ayatollahok (Isten jele). Másik belső irányzata az ismailita (izmaelita), mely csak 7 imamot ismer el. A 6. imam ugyan kitagadta fiát, de ezt ők nem ismerik el. A legnagyobb főirányzat (90%) a szunnita. Szerintük az islam jog alapja a Korán, de a hagyományra is alapozhatnak (hadis: szó, sunna: tett). Ha nincs rá példa korábbról, az az igma, ami megegyezéssel születik. Az islam jog egésze a šarica. Négy főbb vallási iskolájuk (az alapítók nevéről): šafiita, malikita, hanbalita és hanafita. Szerintük a kalifát az umma választja.

Az arabok a 8. század elején gyrs ütemben megkezdték hódításaikat: elfoglalták Carthagót (698), Tarik az Iber-félszigeten szövetségesként sok zsákmányt szerzett (711), elfoglalták Cordobát, majd az egész félszigetet (712-759), de Poitiers-nél Martell Károly megverte őket (732). Ezalatt kelet felé is terjeszkedtek: Nasredin Hoda harcolt a buharai emírrel (712), elfoglalták Samarkandot (713), ostromolták Konstantinápolyt (717), megverték az egyesült török-kínai hadsereget (750).

Belső gondjaik is voltak persze, mert 747-ben lázadás tört ki, mert az Omayyadok lekezelték az áttérteket. A felkelést Abbas dédunokái keltették, és az ükunoka állt az élre. 750-ben elfoglalták Damaszkuszt, és mindenkit megöltek, de Abd ar-Rahman magmenekült, és Cordoba emírje lett. Nem ismerte el az Abbasidákat, így létre jött a független Cordobai Kalifátus.

Az Abbasidák új fővárosa 763-tól Bagdad lett, így kapták nevüket, Bagdadi Kalifátus (1258-ig). Nagy uralkodójuk az igazságos Harun ar-Rašid (786-809) volt. Ekkor élték virágkorukat. A 10. század már csak bomlás volt. A belső hatalom gyengülése, és a fokozott területvesztés miatt 1055-ben a selcuk törökök foglalták el.

909-ben Tunisz központtal megalakult a Fatimida Kalifátus, akik 769-ben Egyiptomot is elfoglalták. Tőlük származnak a drúzok (Palesztína). 973-ban lett fővárosuk al-Kahirah (a győzelem), mai európai nevén Kairo.

1171-ben azonban Egyiptomban Salah ad-Din ibn Ayyub hadvezér szerezte meg a hatalmat, és az Ayyubidák uralkodtak 1250-ig. Testőrségük a mamelukok (török fegyveres rabszolgák) voltak.

A mamelukok 1250-ben vették át a hatalmat, és 1517-ig megtartották azt.

A közigazgatás szempontjából a hódított területeken a tulaj vagy élt, és övé maradt a föld, vagy meghalt, és az államra szállt. Egységes pénzük az arany dínár és az ezüst dirhem volt. A tanács (dívan) feladata volt a hadügy, a pénzügy és a közigazgatás. A közigazgatás felügyelője, a felügyelő a vezír volt. Hivatalos nyelvük az arab volt. A hadsereget földdel fizették.

 

Look back at Történelem II.345-359., III.116-131.

Written by Asbót Márton Š 1996. on site ASBOT HOME II.Ž

Special thanx to Martoon Software '95.™