Az angol reneszánsz
1453: A százéves háború vége
16. század: Tudor–dinasztia, Tudor–kor kezdete
1558–1603: Erzsébet, a nagy angol királynő uralkodása (Európában: vallásszakadás, katolikus restauráció, Spanyolország®
Amerika (Fülöp)
1588: Anglia hajóhada legyőzi a spanyol Armadát®
világ közepe
abszolutizmus: egy kézben van a hatalom, a parlament egyenlő a királlyal (Erzsébet egyszerre volt diktátor és népképviselő)
William Shakespeare
(Géher István: Shakespeare olvasókönyv (Tükörképünk 37 darabban))
Shakespeare életműveit 4 tematikai csoportba szokás sorolni: 1. királydrámák, 2. vígjátékok–komédiák, 3. tragédiák, 4. színművek.
I. Erzsébet uralkodása egy paradoxra (látszólagos ellentmondás) épül, ő egyszemélyben a király és a parlament; zsarnok és népképviselő, mindenesetre a rend, a meggazdagodás lehetőségét adja a kompromisszum jegyében. Uralkodásának két fontos ideológusa Bacon és Shakespeare.
II.
-
Shakespeare-kérdés
-
Shakespeare Stradfordban született 1564. áprilisában. Apja, John Shakespeare 1557-ben feleségül veszi Mary Arden nemesi származású hölgyet. John köztiszteletbeli közhivatalt viselő polgár volt ekkor. A felesége származása jogán fordult a nemesi címért, de mivel elszegényedett nem kapta meg. (Majd William szerzi meg apja halála után, John emlékére.)
-
John azért szegényedett el, mert egy embertársán pusztán nemesi gesztusból úgy segített, hogy kezességet vállalt. Az embertárs azonban nem tartotta be a nemesi gesztus szabályait, nem adta vissza a pénzt.
-
William egy közeli iskolába járt, ahol Oxfordban végzett tanárok tanítottak. Továbbtanulni már nem tudott az apja elszegényedése miatt.
-
18 évesen nősült. Elvette feleségül a 26 éves Anne Hathaway-t, aki három gyermekkel áldotta meg: Susanna-val, majd egy ikerpárral: Judith-tal és Hamnet-tel, aki 12 éves korában meghalt. William az ő emlékére írta a Hamletet. (Hamnet - Hamlet)
-
1584-ben Londonba utazik. Itt először színésznek állt, majd színházi rendező lett, ezután alkalmi író. (Darabokat írt át egy-egy színtársulat kérésére.)
-
William nem az irodalomból alkotott színházat, hanem a színházból irodalmat.
-
1594-től első állandó társulata a Lordkamarás Emberei, és ettől kezdve sok éven át nekik írta darabjait.
-
1596-ban nemesi címet kapott, 60 fontért megvette Stradford legdíszesebb házát (ide vonul majd vissza hátralevő éveit letölteni, miután megírta a VIII. Henrik című utolsó darabját), de ekkor még a Londonban bérelt „szelíd” lakásban lakott.
-
1599-ben a Temse déli partján felépíttette a híres színházát, amelyet Globe-nak nevezett el.
-
1601-ben Essex gróf és párthívei előadatták maguknak a II. Richardot, a színészek a fejükkel játszanak. (A gróf a színészeknek 2-2, a rendezőnek pedig 4 fontot adott az előadásért.) Mindez a gróf által tervezett puccs előestéjén történt, azonban az előadás után elfogták az egész társulatot Erzsébet kivégeztette Essexet, de megkegyelmezett Williamnek.
-
William utolsó ismert műve a VIII. Henrik. Az előadás közben porig égett a Globe színház (lehet, hogy további színművek is elégtek az épületben). William 3 év múlva meghalt. (1616. március)
- Királydrámák
Shakespeare nem időrendi sorrendben vizsgálta az angol királyok történetét, hanem analogikusan
1590–91: VI. Henrik
- a rózsák háborúja; Jeanne d'Arc; Anjou Margit
- a mű végén VIII. Henrik hozza el a békét
- TUDOR-MÍTOSZ
1592: III. Richard
- a nagy machiavellista hős a gondolkodó, gátlástalan gazember megrendezi a káoszt, a gyilkosságok sorozatát, ám a káosz őt is elnyeli
1593: János király
- A hatalom lélektorzító hatását ebben a műben egy kisszerű emberen mutatja be Shakespeare. Ezt a témát a XX. századi német drámaíró, Dürrenwatl is feldolgozta.
1595: IV. Richard
- a korona méltatlan képviselője, akitől éppen ezért kell elvenni a hatalmat
1596–97: IV. Henrik
- V. Henrik (az eszményi király) nevelődéstörténete
- megjelenik Falstaff figurája
1599: V. Henrik
1613: VIII. Henrik
- zseniálisan rossz darab
- ERZSÉBET-TUDOR-MÍTOSZ
- Komédiák
- A komédiák főszereplője a
nevetés
és a
halál
, melyen a hősök úrrá lesznek. Shakespeare műveiben a szárnyaló reneszánsz kedély és az attikai ókomédia hagyományai keverednek – Arisztophnész; római követője: Plautusz. Két másik fontos forrása a commedia erudita (olasz, humanista vígjátékok) és a commedia dell' arte (vásári komédia). A komédiák központi témája a boldogságkeresés, melynek eszköze és célja a szerelem. Bohózati humor, borsos népnyelv, az emberi ostobaság keveredik költészettel, lírai szóvarázzsal és igen gyakran melankóliával. A komédiák tanulsága szerint az ember tökéletlen, de tökéletesíthető.
1591: Tévedések vígjátéka
- Plautusz receptje alapján még kiforratlan helyzetekre épülő mű, felcserélhető párok, ikrek stb.
1592: A makrancos hölgy
1593: A két veronai nemes
- barátságmotívum; először jelenik meg a népi zseniális bohóc
1593–94: Lóvá tett lovagok
- az első igazi Shakespeare komédia; négy nevarrai fiú és négy okos francia lány szerelme, melyben először jelenik meg a józan női ész, a hölgyuralom, bár a cselekmény eléggé vérszegény
1595–96: Szentivánéji álom
- A Romeo és Júlia paródiája egy összeurópai tündérmesében, melyben keveredések és átváltozások össztáncát látjuk. A történet négy szála egymást minősíti és a szerelem sokféleségére, változataira figyelmeztet. Athén képviseli a tudatos világot, a nappalt, az erdő pedig éden-metafora, mely egyszerre tündéri és sötét. Oberon az értelem, Titánia a sötét termékeny erő, Zuboly pedig a nyers állati vadság jelképe
- A darab megbízásra készült, valószínűleg Erzsébet unokatestvérének, Elisabeth Carynak Lord Berkeleyjel kötendő esküvőjére.
1597: A windsori víg nők
- A mű hőse, Falstaff már a királydrámákban is megjelent, itt azonban egyértelműen komikus, börleszk figura, a commedia dell' arte enni-inni szerető figurája, melynek középpontjában szintén a szerelem áll, itt elsősorban a testi valóságában.
1598: Sok hűhó semmiért
- A reprezentatív szerelmesek: Héro és Claudio, a mese történetét megadó szerelmesek: Beatrice és Benedetto.
1599: Ahogy tetszik
- Thomas Lodge hasonló témájú műve ihlette az Ahogy tetszik cselekményét. A műben Shakespeare nem a pásztorjátékok paródiája a fontos, hanem az
erdő
.
- Vízkereszt vagy amit akartok
- Shakespeare utolsó komédiája, melynek befejezése, hangulata, bohócfigurája komor, sötét, a shakespeare-i világ elkomorulását mutatja, ezután keletkeznek a tragédiák, ahol már szétfoszlik a jól berendezett világ Tudor-mítosza.
- Az utolsó komédia, amely egyrészt a legkiforrottabb, másrészt a legkegyetlenebb.
- Alkalmi darab (de a tartalomnak nincs semmi köze az alkalomhoz).
- Tragédiák
1595: Romeo és Júlia
- Háromféle szerelemélmény jelenik meg a műben, ebből is látható, hogy a szerelem a reneszánsz korélmény mindent magában rejtő metaforája. Mindhárom szerelemélmény egyszerre van jelen, de úgy, hogy azok egyoldalúsága megszűnik, de lényegük megmarad.
- A mese eredete bizonytalan. Xenophon is ír már sorsüldözött szerelmesekről. Dante korában élt két torzsalkodó család, Guelf- és Ghibellin-párti Montecchi és Capelletti néven. Dante be is helyezte őket a purgatóriumba és majd a Dekameronban is szerepelnek hasonló motívumok. Ezután igen sokszor fölbukkannak még a különböző változatok, ám Matteo Bandello 1554-es változata a Romeo és Giuiletta különösen figyelmet érdemel, igazi reneszánsz novella. Angliába átkerülvén Arthur Brooke műve versben született meg Romeusz és Júlia tragikus históriájában.
- A szonettező poéta és a színházi rendező találkozott a mű leírásakor. Kihagyott a motívumokból, ahol lehetett, felgyorsította az iramot, ám új figurákkal gazdagította: Mercutio, a dajka és Lőrinc barát alakja már az ő leleménye.
- A szerelem öngyulladó természetéről a fiatalság lázas égő öngyulladásáról a kamaszok ön- és közveszélyes energiájáról, agressziós és erotikus mohóságáról szól a Romeo és Júlia.
1601: Hamlet dán királyfi
- források: A szüzsé Belleforest Tragikus históriák című művéből származik, de már Belleforest is modernizált. Ez eredetileg egy brutális történelmi regény volt, amit Saxo Grammaticus XII. századi dán történész írt Dánia történetéből. Ezt a művet 1514-ben latin nyelven kinyomtatták, s így került Angliába. De Saxo is csak lejegyzett egy szájhagyomány útján terjedő Amlet-mondát. Az Amlet-monda eredete a germán ősidőkbe vész
- szerkezet:
- Helsingör, éjszaka
- őrök és a szellem
- Horatio és a szellem
- Hamlet és a szellem
- Hamletet a király és a királynő nem engedi vissza Wittenbergbe
- Claudius megfigyelése; imádkozás közben megnemölése
- Laertes Párizsba küldése
- Polonius megölése a függöny mögött
- Laertes visszatérése, Claudius elleni támadása
- Claudius Laertest felbujtja Hamlet ellen
- Ophelia halála
- temető-jelenet
- sírásók: a sírásók képviselik a műben a groteszk életérzést
- Hamlet III. felvonásban elhangzó nagymonológja élet és halál tragikus, fennséges misztériumáról szól, a sírásók azonban a halál rút, torz és egyben nevetséges (groteszk) voltát hangsúlyozzák. E két egmással szembenálló halálfelfogás képekben is megjelenik: a sírásók nem ismernek kegyelletet, dobálóznaka csontokkal, míg Hamlet tisztelettel és fájdalommal tartja kezében az emberi koponyát.
- Claudius aljas csele nyilvánvalóvá teszi bűnösségét és Laertest is eszközül használja föl tervéhez
- Shakespeare két lábbal középkor talaján állva összefoglalja a középkori haláltánc-motívumot
- Hamlet halálképében már megjelenik a humnista szkepszis. Amíg a középkori ember számára a halál utáni élet színtere és ténye nyilvánvaló volt, addig a reneszánsz embernek – főleg a humanóriákon nevelkedettek – egyre több kétely, sokkal kevésbé evidens képzetek kísérik gondolkodását. A hamleti forrásokból látjuk, hogy az emberiség ősi emlékezetébe vesző véres sejtelmes történet hogyan válik az emberi lélek legmélyebb rajzává.
- A címszereplő alakja magát az emberi lelket, a gondolkodó embert jelképezi; a nagytragédiák hőse a világ gonoszsága és a hős hübrisze, a Hamlet esetében azonban a meghatározó bűntényt nem a főhős követi el. A bűnesetet a világ
normálisnak
látja, akinek ez nem normális, az őrült.
- Hamletnek rengeteg arca van és a reneszánsz új erkölcs önmagával is megütközik a műben.
- Az individualizmus (önző, önmaga érdekeit szem előtt tartó machiavellista hős) ütközik össze a reneszánsz sokoldalú individuummal (személyiség).
- Hamlet hasonlít a bohócokra, hiszen érzi, hogy hamis, hazug világban és, míg a többiek azt hiszik, hogy ők a normálisak
- Hamlet azt hiszi, hogy minden viszonylagos
- eltagadja szerelmese lényét, helyette halálvágya van
- melankólikus értelmiség
- Hamlet a leghíresebb dán
- a színháztól függetlenül élő legenda
- örökké élő mű (benne vannak a korszak jellegzetességei)
- a kor tükre
- a műnek egyszerre kelle lennie shakespeare-inek és mainak
- a jelmez nem fontos, a tapasztalatok kifejezése viszont igen
- minden benne van amit a közönség akarhat
- mindenkit szétmorzsol a világ
- Fortinbras az
erős kezű
férfi
A Hamlet egy olyan konfliktusos dráma, amely egy nevelődéstörténet is egyben. Ez a nevelődéstörténet azonban nem a világba belépő ifjúról szól, hanem az onnan kilépőről. Ahogy a Romeo és Júliában sem generációk ütköznek egymásba, hanem a tragédiát a fiatalok öngyulladása okozza, úgy a Hamletben sem csak a középkor és a reneszánsz ütközik, hanem két reneszánsz életfelfogás: a mindenkin átgázoló machiavellizmus és az összetett humanista, kételkedő igazságkereső egyéniség, aki egyedül van a világban. Az új kor erkölcse tehát önmagával ütközik össze, ahogy Hamlet is folyton önmagába botlik, ellenképeiben önmagára ismerhet: Fortinbras helyére tör, Laertes az életére, ám mindketten apjukon állnak így bosszút, ügyük tehát egyforma.