A NÉMET KLASSZIKA
A francia klasszicizmus a világ, ill. Európa más országaira is hatással van, Németországban klasszikának nevezik azt a művészeti stílust, amelynek két legnagyobb alakja Goethe és Schiller, és amelyben megfogalmazódik egy új világkép.
- Goethe
Jelentősége: A világirodalom egyik legnagyobb óriásának
leggoetheibb vonása a teljesség
.
Goethe életműve, szerelmei, beszélgetései egy egész Goethe-kultuszt eredményezett.
Az európai humanitás egyik legszebb alkotása; az európai ember Goethében önmagát tisztelte meg és emelte fel tiszta magaslatokba; benne önmagunkat szeretjük, azt, ami magunkban szeretni való
(Szerb Antal).
Goethe önéletrajzi ember, minden amit írt megélt élmény, járatos a természettudományokban, de csak az érdekelte, ami saját kíváncsiságát, személyes világát érintette. A laboratórium és a differenciálszámítás már élettelennek, érdektelennek, öncélúnak tűnt a számára.
Goethe életrajza
- 1749-ben Frankfurtban született, édesapja jómó
dú polgár, műkedvelő, irodalomszerető ember. Életének első fontos fordulata 1770-ben éri: Strassburgban megismerkedik Herderrel és a Sturm und Drang ifjainak mozgalmával. E mozgalom a szentimentális új művészeti stílus jegyében lázad a feudális erkölcsök, a szerelmet, érzékenységet, szabad párválasztást elnyomó konvenciókkal (megszokásokkal) szemben, és a szenvedély, szerelem és a szív jogát képviseli, bizonyos szempontból szembeáll a klasszicizmus merev racionalizmusával.
(Herder jelentősége: A népművészet fontosságát, művészeti jelentőségét hangsúlyozó, történelmi jóslatáról is ismert német filozófus.)
Első szerelme Friderike von Brion, akivel hiába él boldog időket úgy érzi el kell hagynia, nem szűkí
theti le életét egy polgári középszerű boldogságra.
- 1772: Wetzlar. Még erősebben hat rá ekkor a szentime
ntalizmus, és megírja a szentimentalizmus legnagyobb levélregényét: Az ifjú Werther szenvedéseit.
Az embernek lelke van
.
Wetzlarban beleszeret egyik barátja menyasszonyába, Charlotte Buffba.
Werther nem azért hal meg, mert szerelme visszautasítja, hanem mert egyesülni akar a mitikus természettel.
A szentimentalisták titkos
világszövetségét
fedezi fel, hogy a lélek nem csak halhatatlan, hanem érdekes és élvezetes is, úgy lehet ápolni, ösztönözni, mint egy virágot, az embernek foglalkozása lehet, hogy lelke van
(Szerb Antal).
1775: Karl Agust herceg a weimari udvarba hívja a híres írót, aki először kamarai elnök, majd minde
nható miniszter lesz Weimarban. Politikai karrierje töretlen, s egy újabb szerelem várja az immár érett férfit, Frau von Stein (Stein-né (?)) a hölgy.
1786: Itália, ahol mindenféle szempontból fordulat áll be életébe, művészete a klasszikus ég alatt kla
sszikussá válik.
Winckelmann (1717–1768) német filozófus a görög szobrok harmóniáját, nyugodt, kiegyensúlyozott szépségét feltételezve az antik kor lényegét a szépségben, a mozdulatlan, nyugodt harmóniában látja.
Winckelmann a görögségben tehát csak a harmóniát látta, Lessing a Laokoon-szoborcsoportot vizsgálva már észreveszi a diszharmonikus bemutatást is, majd Nietzsche a XIX. század végén a dionüszoszi elv fontosságára hívja fel a figyelmet, de Goethe mind
ezt megérezve az itt írt drámájában (Iphegenia Taurisban) a vad erők és a harmónia harcát mutatja be. Csak az szabadulhat ezektől a sötét erőktől, aki legyőzi önmagát. Legközelebbi barátja Schiller lesz, az egyetlen, akit közel enged magához és közösen is alkotnak.
Faust
E művön hatvan éven keresztül dolgozott, 1773-ban már vannak nyomaink – említi, 1774-ben részletei jelennek meg és 75–76-ban elkészül az Ős-Faust.
A Faust-legenda őse: a középkorban jelenik meg az a mitikus figura, aki emberi kíváncsiság által hajtva nem elégszik meg a korlátolt tudással, eladja lelkét az ördögnek, hogy mindent birtokolhasson. A r
eformáció irodalmában újra fontos figura lesz Faust, még mindig negatív figuraként, majd Marlowe művében egyre több pozitív vonást mutat, hogy Goethe-nél az európai ember legcsodálatosabb jelképévé legyen.
A Faust műfaja: Emberiségdráma vagy világkölt
emény, amely először Dante Isteni színjátékában öltött testet, s melyben a hős az egész emberiséget reprezentálja. Tassó: Megszabadított Jeruzsálem, Milton: Elveszett paradicsom, Byron: Káil, illetve Manfraid, illetve Madách Imre: Az ember tragédiája tartoznak még ebbe a műfajba. Műfaja nem egyértelmű: drámai költemény, vagy lírai dráma. Az ilyen műveket könyvdrámának is szokás nevezni. Szemben a kifejezetten színpadra szánt közönséget és előadást feltételező darabokkal, e mű elsősorban olvasásra szánt alkotás.
Faust alakja: A mű főhőse létező személy volt, a
nnyit tudunk róla, hogy 1540-ben halt meg, tudós, gondolkodó feltehetőleg alkímiával is foglalkozó német doktor, aki a Rajna partján egy városban halt meg. A reformáció fölkapja ezt a témát és az ördöggel kötött szövetség gondolatát bűnösnek ítéli
Goethe forrásai:
- Középkori népkönyvek;
- Az ördöggel cimboráló alkimista reformációbeli írott források;
- Marlowe Faustja;
Goethe először 1772-ben foglalkozik vele, erre három évre született az Ős-Faust, mely a Margaréta-történetet foglalja magában;
A végső, ennél jóval bővebb két részből álló dráma első része 1808-ra, második része 1831-re készül el.
Az emberi létezés végső kérdéseit két elv egymással szembeni harcára vonatkoztatja, Faust a tudásvágy, a kíváncsiság, a mindig új utakra törő emberi akarat és vágy, Mefisztó pedig a szkepszis (kétely) és a relativizmus szelleme (minden érték viszonylagos, megkérdőjelezh
ető).
A mű kerete egy fogadás. Már a Jób könyvében is találkozunk ezzel a motívummal: Isten és az ördög között fogadás köttetik az ember lelkéért, ha a Sátán győz, az
ember
, vagyis Faust a pokolé lesz, ha Isten, akkor a mennyországé.
A mű alaphelyzete második vonulatában a mágikus varázslattal kísérletező doktor rádöbben élete hiáb
avalóságára, öngyilkossági szándékából az esti misére szólító harangszó téríti vissza, majd a Mefisztóval kötött szerződés előzményeként a húsvéti séta következik.
Az Auerbach-pince Lipcsében a durva, alpári, nemtelen (,dicstelen) örömök színtere.
A Margit-szerelem állomásai
- A találkozás – Margit elutasítja Faust ajánlatát
- Este – A kis leányszoba láttán Faustban felébred a polgári család intim menedéke, tiszta idillje, tisztességes biztonsága iránti vágy.
Sétány – Faust már őrülten szerelmes. Mefisztó egyre vadabbul próbál ellenkezni az őszinte szerelem ellen.
A szomszédasszony háza – Márta Margit ellenképe, a kerítő, a pénzre és érzéki vágyakra éhes, akár az ördöggel is frigyre lépne, ha önző érdeke úgy kívánja. A két asszony portréja még erőteljesebben kirajzolódik.
Utca – Faust és Mefisztó tele tervekkel lépnek Gitta (Margit) szobájába. A szerelem Mefisztói kétségekbe van ásva.
Kert – Itt sétál Faust és Margit és Márta Mefisztóval. Párhuzamos jelenet: harmonikus szerelem és diszharmonikus szerelem (nincs harmónia diszharmónia nélkül).
Kerti kunyhó – a szerelem beteljesülése.
Erdő és barlang – Faust első kétségbe esése, védekezik az ördögi kísértés ellen, mégis enged a csábításnak.
Margit szobája – A szerelmes és egyben kétségbeesett ének.
Márta kertje – Előre megsejtett vég, prófécia; a szerelem a halál. Legfontosabb hozadéka: Margit felismeri Mefisztóban az ördögöt, a tisztaság megérzi, hogy a közelében a
rossz
. Faust is hisz, de nem a dogmatikus hit az övé, hanem a panteizmus, tehát Istent a természetben keresi. Faust itt adja át az üveget.
A kútnál – A vég jövendölése: Erzsi (Liza) elmeséli, hogy Bori (Boriska) fiúkkal járkált, s pórul járt. Margit egy ideig védte, s a fiút hibáztatta (azt akarja, hogy Faust feleségül vegye).
Toronyfal – Ima a Szűzanyához. Az éjszakai találkozás megelőlegezése.
Éjszaka – Bálint hazatér a katonaságból, az anya már halott. Bálint igazságot akar tenni, s ez lesz a veszte.
Dóm – Margit szenvedéseinek egy következő fázisa. Margit lelkiismerete kivetítődik. A hármas gyilkosság előrejelzése. Margit nem tudta, hogy az anyjának mérget adott, nem tudta, hogy Bálint megtudja félrelépését.
Boszorkányszombat – sok néphiti elem, trágár, erotikus, obszcén utalások. Az európai és antik népek népi motívumai találhatók meg, melyekben a gonosszal kapcsolatos utalások vannak. Faust majdnem beleesik a vad erotikus táncba, az animális, erotikus gondolatok örömébe. A tánc közben megpillant egy halvány lányt, akiben Margitot véli felismerni Faust és ez menti meg a haláltánctól, ugyanakkor Faust mondja ki Margit ítéletét.
Intermezzo: Oberon–Titánia betét.
Borús nap, mező – Faust és Mefisztó itt prózában társalog, már nem bírnak versben beszélni. Faust
megdorgálja
Mefisztót, mert nem szólt neki Margitról.
Faust II.
A Faust második részében a német császári udvar
ban találja magát a hős, ahol politikai karriert fut be, majd az antik mítoszok világába kalandozik. Beleszeret Helénába, akit a varázstükörben először megpillantott. Gyermekük is születik: Euphorion, aki a költészet és a szabadság jelképe és a XIX. század nagy angol költő, Byron adja a mintát, illetve a mitológiai Ikarosz. Ugyanis Euphorion szárnyalásában túl közel merészkedik a naphoz és lezuhan. Heléna ekkor bánatában elhagyja Faustot, s visszatér a mítoszok világába. Ekkor a hős visszatér a
mába
, a közboldogságért, mások javáért, a többi emberért akar élni. Egy tengerparti mocsaras birtokot akar lecsapolni, gátakat épít, időközben egyre öregebb, megvakul, de a küzdést, a közjóért való tettet nem adja föl, s még az utolsó pillanatában is lelki szemei előtt látja, hogyan épülnek fel eleven, nyüzsgő városok a mocsarak helyén.
II. Schiller
szemben Goethével sokkal kevésbé teljes életet él, s Goethével szemben az esztétika, a művészetelmélet és nem a természet felé vonzódik
Goethe kifelé, Schiller befelé fordul
A naiv és szentimentális költészetről című művében ezt mondja: két fajta költő- (ember-) típus van az irodalomban: a naiv és a szentimentális (modern). A naiv költő dolga könnyű: csak bemutatnia kell a jó életet (ideálist) (Homérosz, Shakespeare, Goethe). Schiller szerint Goethe az utolsó naiv költő. A szentimentális költő dolga a valóság bemutatása. Schiller magát az első szentimentális költőnek vallja, a rossz világot kell szépen ábrázolnia.
Goethe boldog életet élt, s költészete extravertált (naiv, teljes), Schiller költészete intravertált
1759: születése éve; az apa katona, a tekintély és a tisztelet megszállottja, fiát katonai iskolába adja
1773: Schiller a stuttgarti katonai akadémiára jár (Karlschule): az iskolában is nagy fegyelmet követelnek, eltiporják a szabadságot. Schiller innen megszökik, mert betiltják első színdarabját, A haramiákat, s Károly herceg betiltja számára a műírást. Frankfurtban keres megélhetést, majd Lipcsében és Drezdában egy pártfogójánál otthonra talál.
1787: Goethe Weimarba hívja, s a jénai egyetemen filozófiát és történelmet tanít
1790: megházasodik
1799: végleg Weimarba költözik
1805: tüdőbajban meghal
Drámái:
Haramiák: két testvér, Franc és Karl Moor között az apai örökségért testvérharc kezdődik. Egy lányba szerelmes mindkét fiú, Franc elszereti Karltól Amáliát. Karl bosszút kíván állni az intrikus rossz testvéren. Karl haramia lesz, ám rájön, hogy pusztítással nem lehet pusztításra válaszolni, ekkor öngyilkos lesz. Ez Schiller legsikeresebb műve.
Ármány és szerelem (1784): sajátos polgári szerelmi történet. A polgárság lázad az arisztokrácia ellen. Főhőse egy polgári család lánya. Miller Lujzába beleszeret egy arisztokrata fiatalember. Kapcsolatuk tragédiában végződik. (A polgári intimitás drámája.) Ferdinánd a kancellár fia, a kancellár a szerelmesek közé akar lépni. A miniszter szeretőjét össze akarja hozni Ferdinánddal. Egy harmadik, Wurm nevű ember egy cselt eszel ki: koholt vádak alapján Millert börtönbe zárják, s csak akkor engedik ki, ha Lujza küld egy levelet egy udvaroncnak szerelme bizonyítékául, s meg kell ígérnie Wurmnak, hogy senkinek nem mondja el. Ferdinánd meglátja a levelet, s megmérgezi Lujzát. Lujza haldoklása közben elmondja Ferdinándnak, hogy miért írta a levelet. Ferdinánd megöli magát (győzött az ármány a polgári család fölött).
Don Carlos: a spanyol udvarban játszódik. Fülöp fia, Don Carlos lázad az apa ellen, aki királynévé teszi fia szeretőjét. Posa márki a szabadság jelképe, Schiller legkedvesebb figurája, aki Don Carlost meggyőzi, hogy álljon a németalföldi parasztfelkelés mellé. Don Carlos még gyorsan elbúcsúzik apja feleségétől, mikor apja meghallja az igazságot és lefejezteti fiát. Schiller Posa márkiba írja bele magát, mint szabadságszerető embert.
Tell Vilmos: a svájci szabadságharcról szól Geszler, az osztrák helytartó és Tell Vilmos, a parasztok vezetője között személyes ellenkezés van. Tell Vilmosnak a helytartó parancsára le kell lőni íjjal egy almát a fia fejéről. A műben a szabadságot hangsúlyozza az író.
Schiller esztétikai, filozófiai műveket, tanulmányokat is ír:
1793: A színpad, mint morális intézmény: lényege a színház, mint az antik görögöknél tanít, felfedezi, hogy a polgárnak nagy szüksége lenne a német nemzeti színjátszásra, elméleti fejtegetés: milyen jó lenne a színház, gyakorlati: miért nincs?
1795: Levelek az ember esztétikai neveléséről: a művészettel filozófiai kérdésként foglalkozik
Schiller szerint a játékból jön a művészet, a munka után játszó ember alkot. A játék és a művészet egyaránt a szabadság eltöltésére való időtöltés.
a művészet nevel, a szépség jóvá tesz