Madách Imre
I. Élete
1. Gyermek-, fiatalkora
szül. 1823. jan. 21. Alsósztregova (Szlovákia)
vagyonos középnemesi család; 4 testvére
1934.: apja meghal ®
anyja, Majthényi Anna irányítja a birtokot
anyagi függetlenség; alkotáshoz háborítatlan védettség
magántanulmányok; vizsgák a váci piarista gimnáziumban
1837.: pesti egyetem ®
filozófia, jog
szellemi életbe bekapcsolódik ®
reformkor liberális atmoszférája, romantikus ízlése, népszeretete
túlcsorduló, rajongó bizakodás, műveltség
első dráma: 16 évesen
1840.: Lantvirágok c. első és egyetlen verseskötete; Lónyai Etelka iránti ifjúkori szerelem
1840. júli: beteg ®
pöstyéni gyógyfürdő
1841. nov.: befejezi az egyetemet; ügyvéd
Balassagyarmat: joggyakornok
1843. aug.: újra beteg ®
lemond. Pesti Hírlapnak ír cikkeket
2. Váltás életében
- 1844.: Fráter Erzsébet ®
nagy romantikus szerelem; ellentétes természetük miatt nem illenek össze
1845. Csecse: esküvő. Cseszte-birtokra költöznek
első évek boldogok; 3 gyerek
szabadságharcban nem vesz részt
1849. Cseszte: Kossuth titkárát bújtatja
1851. Parócai birtok ®
Rákóczi Jánost bújtatja. Feljelentik ®
1852. aug. 20-1853. májusig börtönben
felesége elhidegül tőle; elválnak
válás után: gondolati költemények
1859.: A civilizátor
1859-60.: Az ember tragédiája ®
Kisfaludy Társaság, MTA tagja
újra közéleti szerep; Nógrád megye országgyűlési követe
1864. okt. 5. Alsósztregova: meghal.
II. Az ember tragédiája
1. Műfaja: drámai költemény
romantikus műfaj
drámai forma csak külső burok; nem színpadra szánt
költőien megfogalmazott filozófiai eszmék
konfliktus nem szereplők, hanem eszmék között van
hőse az egész emberiség, amelyet 1 konkrétan jellemzett ember v. egy mitikus alak jelképez
az emberiség nagy problémáival, a filozófia végső kérdéseivel foglalkozik ®
“emberiség-költemény”
Goethe: Faust; Byron: Manfred, Káin; Shelley: A megszabadított Prométheusz; Vörösmarty: Csongor és Tünde
3. A Tragédia létrejötte 1859-60
- először Szontagh Pálnak olvassa fel
- Arany János első olvasásra Goethe-utánzónak tartja; később (részletes elemzés után) ő ismeri el; segíti
- Kisfaludy Társaság adja ki 1862-ben
- forrásai: Faust; Csongor és Tünde; ókori mitológiák; Isteni színjáték
Történelmi háttér
- reformkor ®
felvilágosodásból táplálkozó liberális eszmék diadala; társadalmi haladás folyamatossága; szociális ellentétek kiegyenlítődése
- forradalom bukása ®
ez a romantikus hit megrendül
- természettudományok új tanításai:
- természeti végzet elkerülhetetlen; Nap kihűl
- embert körülmények határozzák meg; nincs akaratszabadság
- minden nagy emberi vállalkozás kilátástalan
- Madách: végzetben való megnyugvás a lélek halála ®
elbizonytalanodik
- emberiség ügyét csak az elszigetelt titánik vihetik előre
- nem a történelmet mutatja be, hanem az ő világnézetének alapját képző eszmék sorsát és szerepét
Életrajzi vonatkozások
lelki-világnézeti válság; emberi haladásért folytatott küzdelem értelmetlensége
egyéni csapások, személyes csalódások: nővérének és családjának legyilkolása; felbomlott házassága
kiábrándultság és hinni akarás belső vitája: Ádám (hinni akarás) ®
¬
Lucifer (kétség)
fő kérdés: van-e értelme, célja az emberi létnek; van-e emberi fejlődés, tökéletesedés? “Megy-e előbbre majdan fajzatom?”
4. Rövid cselekmény
Úr ®
¬
Lucifer
Lucifer fellázad; legfőbb művében, az emberben akarja az Urat vereséggel sújtani, meg akarja semmisíteni az embert ®
emberre bocsátott álom ®
megmutatja a jövőt, hogy ne akarjanak élni
célját majdnem eléri ®
Éva anyasága meghiúsítja tervét
5. Felhasznált eszmék
- hegeli dialektika (tézis-antitézis-szintézis): eszmék küzdelme. Eszme megszületik, kibontakozik - megvalósulásakor eltorzul, visszájára fordul ®
ellentétből új eszme születik. Állítok vmit (tézis), megtagadom (antitézis), végül a két eszme felbomlik és új születik (szintézis)
mechanikus materializmus: a világ olyan, mint egy gép: vki elindítja, de leállhat ®
ember el fog pusztulni (ld. Vörösmarty: Éj asszonya-monológ)
Determináció: bármit tehetek, de a sorsomon nem tudok változtatni. Emberiség jövője megváltoztathatatlan; mindent végig kell élnie, végül el kell pusztulnia
6. Lucifer
örök tagadás szelleme
minden emberi tudás hordozója; Madách korának minden tudományát ismeri
kétségbe vonja az egész teremtés értelmét; kifogásolja a cél, a változás, az összhangzó értelem hiányát
célja: Úr világának megdöntése. Meg akarja semmisíteni az embert létének céltalanságát bizonyítva (Ádám kétségbeesésbe hajszolása)
dacos és büszke különálló; a hittel szemben a tudás hősi elvét hirdeti
Ádám a jövőbe szeretne látni ®
Lucifer mutatja meg neki
Lucifer Ádám társa; nagy igazságokat mond ki, hamis illúziókat leplez le, éles elméjű kritikus
Ádám és Lucifer párbeszédei: dönteni nem tudó író vívódása
Lucifer kijózanító érvei Évával szemben hatástalanok; nem tudja széttépni a szépség, érzelem “vékony szálát”
7. Szerkezete; színek
dialektikus szerkezetű (már az ókorban is: világ az ellentétek harca)
hegeli történetfilozófia megvalósulása: Ádámban megszületik egy eszme; a megvalósulástól csalódottan elfordul ®
csalódása egy új eszme forrása
keretszínek: első 3 + utolsó. Bibliai színek; külön drámai egységet képeznek
többi szín (IV-XIV): “álomszínek” Ókor - Egyiptom
- Athén
- Róma
Középkor - Konstantinápoly
- Prága I.
- Párizs
- Prága II.
Újkor - London (Madách jelene)
Jövő - falanszter
- űr
- eszkimóvilág
történeti színek alapkonfliktusa: Ádám képviselte nagy, szent eszmék és az eszméket megtagadó ill. eltorzító gyakorlat összeütközése
V. Athén - 5. szín
1. Rövid történet
Ádám = Miltiádész, a nép ura, a demokrácia bajnoka ®
harcból tér haza sebesülten
két demagógus felbuzdítja a népet, hogy Ádám áruló ®
nép demagógok teljes befolyása alatt halálra ítéli Ádámot
Ádám hiába lelkes, hiába harcol minden erejével, ha a nép csak jogilag szabad; valójában teljesen kiszolgáltatott ®
új csalódás
Éva vallásosság híve; ettől várja kegyelmet
Lucifer meg akarja győzni Ádámot, hogy nincs értelme az emberi létnek ®
Éva gyámkodása megint útjába áll
2. Eszmék szerepe
demokrácia; mindenki szabad (boldogságra törekvés; hedonizmus)
nép befolyásolható (szabad emberek ugyan, de függnek arisztokráciától)
demokrácia nem valósulhat meg tökéletesen
egyéni szabadság mindenkinek ®
¬
nép anyagilag függ demagógoktól
tökéletes szabadság nincs; mindenki ahhoz áll, aki a legtöbbet kínálja
eszme: “egy mindenkiért” ®
Miltiadész feláldozza magát
kérdés: mi visz előre: népakarat v. egy irányító zseni? Nép még nem érett arra, hogy jó eszmékért küzdjön; hogy a hatalmat gyakorolja