Irodalom Tételek - Katona József: Bánk Bán
I. Mo. színjátszása
1. Magyar színjátszás jelentéktelenségének okai:
kezdetleges állandó színházak hagyományok nélkül
nyelvújítás most van folyamatban ®
nincs kiművelt magyar nyelv
feszült politikai légkör Habsburgok elnyomása és szigorú cenzúra miatt
közönség ízlésének fejletlensége
haladó gondolkodók: tudatos harc, hogy a magyar színjátszás ne csak a vándorszínészetből álljon, hanem a fővárosban épülettel rendelkezzen, ahol ne német, hanem magyar színészek játsszanak magyar nyelven
nincs magyar színház;
vándorszínészek kora
2. Korabeli színjátszás
korabeli divatos német lovagdrámák a Sturm und Drang szellemében íródtak: gonoszság és nagylelkűség érzelmi szélsőségeire épülnek;
éles fordulatokban bővelkedő szerelmi történetek erősen retorikus nyelven
1790. okt. 25.: Kelemen László színtársulata a Várszínházban megtartja első előadását
kevés jó magyar drámaíró ®
főleg német drámák
feloszlik a társulat - fővárosban nem nagyok a közműveltségi igények;
nép is közönyösebb magyar érdekek iránt, mint a vidéki városokban ®
színházi élet központja vidéken marad
II. Katona József és a mű ált.
1. "Életrajz"
1791-1830
pesti egyetem jogi karán kerül kapcsolatba magyar színtársulattal
Békési József álnéven dolgozik Kelemenéknél: színész, darabfordító, író, rendező egy személyben
szűkszavú, zárkózott egyéniség
nagy szerelme Déryné Széppataki Róza (miskolci színház egyik vezető színésznője)
2. Mű megírása
- 1815: Erdélyi Múzeum pályázata: nemzeti tárgyú történelmi dráma, mely felébreszti a nemzeti öntudatot ®
Katona erre írja a Bánk bánt
- a dráma politikailag bántó (királyellenes) ®
említésre sem méltatják
- Katona átírja művét ®
1820-ban a cenzúra engedélyezi könyv alakban való kiadását
- 1833-ban bemutatják Kassán
- 1848. márc. 15-én Katona drámájával ünnepel a forradalom;
1861 óta Erkel Ferenc zenéjével operaváltozatát is sikerrel játsszák
- 1976.: Illyés átdolgozza
3. A mű
5 felvonásos dráma;
történelmi és szerelmi tragédia
kortárs német irodalom (Schiller) hatása alatt születik;
átvett szövegrészeket is tartalmaz
Shakespeare világára is emlékeztet: magánélet és közélet összefonódó tragikuma, gondolat és tett konfliktusa, bosszú kötelezettsége, sejtés és megbizonyosodás problémája stb. Hamlet alakját is felidézheti
a színpadon egy egész kor feszültsége jelenik meg, ugyanakkor a személyiség erkölcsi-jogi válságai is a középpontba kerülnek
a 19. sz-i magyar valóságot sűríti össze;
a kor legfontosabb, megoldásra váró kérdéseit veti fel a 13. sz-i eseményekben (merániak a Ferenc korabeli abszolutizmusra, Tiborc a kései feudalizmus jobbágynyomorára emlékeztet)
olyan társadalmi, politikai kérdéseket is érint, amelyek később, a reformkor és a szabadságharc idején váltak igazán időszerűvé
középkorban játszódik, de jelen vannak benne a reformkor előtti Mo. nemzeti sorsproblémái is
forradalmi mű;
tiltakozik az idegen zsarnokság, a jobbágyok kizsákmányolása ellen
4. Jellemzői
középpontjában az idegen hatalom, a vele való szembefordulás és mindezek következményei állnak
klasszikus dráma - 5 szakaszra bontott
két eseményszál: nép szenvedése és magánéleti konfliktus
nemzeti sorskérdéseinket magas szinten ábrázoló, szerves kompozíciójú tragédia
történelmi és szerelmi tragédia;
a nemzeti lét sorskérdése és az egyes ember egyéni létproblémája egyszerre van jelen
teljes színszerűség, minden mozdulatában megokolt cselekmény
5. Homályos pontok ®
többféle értelmezés
ha lélektani dráma: tetőpont, amikor Bánk a politikai és magánéleti konfliktusok hatására rájön, hogy meg kell ölni a zsarnokot;
megoldás, hogy kivívja az erkölcsi győzelmet, bosszút áll
ha történelmi dráma: tetőpont, amikor Bánk elhatározza, hogy megöli a királynőt vmint maga a cselekedet;
megoldás a királynővel való leszámolás majd drámai bukásként a méltóság elvesztése
III. Rövid cselekmény
Bánk bán cselekménye 1213-as év vége felé játszódik
II. Endre magyar király hódító háborút visel orosz fejedelem ellen
király helyettese, Bánk országjáró körúton tartózkodik és kettejük távollétében a király merániai származású felesége gyakorolja - idegenekre támaszkodva - a hatalmat
elégedetlen főurak Petur bán vezetésével összeesküvést szerveznek zsarnok ellen, de Bánk nem ért egyet velük
Ottó, királyné öccse ki akarja használni az alkalmat Melinda - Bánk feleségének - elcsábítására
Bánk a rajta esett sérelem miatt, valamint Tiborcnak, az éhező parasztnak panaszától indíttatva maga hajtja végre, amit ellenzett: ő öli meg a királynőt
mikor Bánk megtudja, hogy Gertrudist mindenki ártatlannak tartja öccse bűnében és hogy Melindát a királyné halála miatt bosszúból megölték, felelősnek érzi magát az országban kialakult vérengzésért;
összeomlik
IV. Bánk tragikuma
1. Fő konfliktus - idegen udvar
országjárás során tapasztalt általános nyomor és elégedetlenség ®
¬
királyi udvar dőzsölése
abszolutista zsarnokság eltapossa a nemzeti szabadságot, megtámadja a személyiséget (belegázol a magánéletbe)
idegenek jogtiprása a nemzet egészében és a magánszférában is ®
országos sérelmekhez "bánki sértődés" csatlakozik
mű fő konfliktusa: haza és Melinda egyaránt veszélyben forog;
szálak Gertrudis, a merániai származású királyné felé vezetnek
Bánk heroikus feladata a szabadság és a becsület védelme, helyreállítása ®
csak úgy lenne teljesíthető, ha megváltoztatná azt a hatalmi rendszert, amelynek őréül II. Endre megbízta, és amely megbízatásának teljes lelkiismerettel eleget akar tenni
2. Emberi tudat tragédiája: a teljes bizonyosság lehetetlensége
- Bánk nem látja tisztán helyzetét és feladatát;
felismerései csak részigazságok lehetnek
Bánk csak sejtheti Gertrudis mögöttes szándékait, konkrét bűneit
Melinda egyetlen félreérthető gesztusát (hagyja, hogy Ottó megragadja kezét) Bánk, a szerelmes férj azonnal félreérti
gyarló ember ®
¬
világ kiismerhetetlensége ®
ezért van Bánkban állandó feszültség, indulat
3. Elfogulatlanság óhaja
- Bánk feltétlenül és tökéletesen eleget kíván tenni államférfiúi és családapai, férji kötelességének
szerepektől független erkölcsi parancsokra akar hallgatni, az abszolút becsület törvényét akarja követni
Bánk számára legfontosabb a becsület, a jó hír védelme
tiszta lelkiismeret szerint akar cselekedni a bűnös világban
4. Haza ®
¬
Melinda
Melinda és a haza, a két legszentebb földi érték ellentétes irányból vonzza Bánkot
Bánk Melindát biztonságban tudván a hazát fenyegető veszélyt indul elhárítani
magabiztos fellépéssel leszereli békétleneket, Peturt is térdre kényszeríti - Ottó épp ekkor környékezhette meg Melindát
haza és Melinda sérelme váltakozó erővel késztetik előre, bosszúállás irányába (2. felvonás: közéleti szál, 3. felvonás: magánéleti szál dominál)
nagyjelenetben (Gertrudis megölése) elsősorban Melinda becsülete toroltatik meg;
a haza ügye még nincs lezárva
Bánk azzal érvel, hogy tettét a haza "polgári háborútól" való megóvásáért követte el
becsületét nem tudta megvédeni;
sorsát megbélyegző csapásként éri a védtelenül hagyott Melinda halála
5. Bánk feladata
- Bánk nem látja, mi a célja, feladata: a már megtörtént események megállítása, megtorlás, igazságszolgáltatás, veszélyek elhárítása?
- mindegyikre sor kerül, de késlekedéssel
6. Ellentmondásos világszemlélet
középkori tragédia hőse - felvilágosodott gondolatok is
feudális és felvilágosult szemlélet szövevénye ®
politikai és magánéleti válság
feudális vonás: önérzettel védi meg hagyományos nemesi kiváltságait;
sokszor megjelenik a feudális jogszokás szerinti reakció (kivont kard)
modern alapvonás: erőszaktól visszariad;
felülkerekedik benne békevágy és emberszeretet
reformkor felé előre mutató vonás: nemzeti egységet akar
olyan nemzeti egység és béke kívánatos, amelyben a személyes méltóság és sérthetetlenség is érvényesül
látásmódja illuzórikus;
eszményei és illúziói gyakran takarják el előle a valóságos történéseket
illúziós szándék ®
¬
radikális tett
7. Végső konfliktus
Bánk indulatainak nagyfokú fegyelmezésével vonja felelősségre a királynét;
végül tkp. csak önvédelemből öl
Bánk összeomlását segíti Petur halála előtti átka a királyné gyilkosára, Biberach vallomása és Melinda halála ®
rájön, hogy tettével egyedül maradt
nem a bosszúja jogosságába vetett hite rendül meg, hanem e bosszú ellene irányuló következményei miatt omlik össze;
nem erkölcsileg, hanem lelkileg bukik el
sors büntetése: erőszaktól eleve idegenkedő Bánk mégis gyilkol;
ezután elszabaduló erőszakhullám elpusztítja legdrágább kincsét, elvakultan megtagadott, de mindig rajongással szeretett Melindáját
főhősnek magán- és közéleti problémái is voltak, ám ő fontosabbnak érezte az ország gondjait a sajátjánál ®
itt valósul meg a nemzeti eszme
V. Jellemábrázolás
1. Bev.
szereplők ®
3 csoport: Gertrudis és köre (Ottó, Biberach, Izidóra);
Bánk és köre (Melinda, Mikhál, Simon, Tiborc, Petur és a lázadók);
Endre és köre (Miska bán, Solom mester)
2. Bánk
vívódó ember, erkölcsi hős
választékosan beszélő nagyúr, de olykor indulatos
haladó gondolkodású nemes megszemélyesítője
összekötő kapocs sértettek és elégedetlenek között
gondokat békés úton próbálja elintézni (nem hisz erőszak eredményességében)
nem rabja a nemesi érdekeknek;
jobbágyok életét félti háborútól
nem bosszúja jogosságába vetett hite rendül meg, hanem e bosszú ellene irányuló következményei miatt omlik össze
3. Melinda
- békés, vidéki otthonból királyi udvarba kényszerített fiatalasszony
erősen patriarchális szemléletű
dramaturgiai szerepe: tetteiben sorsformáló férfitettek indítékait kereshetjük
becsületesen és öntudatos emberként egyedül áll a züllött udvarban
öntudatától megfosztva gyalázatba keveredik
lelkében egymást kergeti eredendő jóhiszeműsége, minden szennyet megvető felháborodása, törthetetlen önbizalma és az önvád ®
mindez az őrületbe juttatja
4. Tiborc
kulcsfontosságú figura;
egész parasztság képviselője
idealizált parasztfigura;
a kor legjobb reformereinek kritikájával rendelkezik
rávilágít arra, hogy a jobbágyokat a nyomorúság az idegen elnyomó elleni harcra kényszeríti, melyben a nemességgel szövetségben harcolnának
panasza tkp. keserű monológ
Bánkra tisztelettel tekint, ezért a nagyúr is bízik benne (rábízza Melindát)
5. Petur bán
- különös, de rokonszenves alak;
nemzeti sérelmek türelmetlen hangoztatója
gyűlöli Gertrudist, mert zsarnok, idegen asszony
érzelmei mozgatják, szalmaláng természet
féktelen, hirtelen haragú, indulatos ember;
idegengyűlölete mélyen átélt hazaszeretetéből fakad
6. Mikhál és Simon bán
Melinda testvérei
nem magyar származásúak, de más a magyarokhoz való viszonyuk, mint merániaké
rajongva szeretik húgukat, megértik Bánkot
együtt omlanak össze a nagyúrral és Melindával
7. Gertrudis és csoportja
- királyné csak saját “fajtája” számára akar minden boldogságot megteremteni. Igazi zsarnok, csak a hatalom megtartása és növelése érdekli
- királyi hatalmat saját kezében akarja összpontosítani - uralkodásnak egyetlen módszerét, a parancsolgatást ismeri
- gőgös, hiú, olykor közönséges - ellenszenves, halála ezért nem vált ki részvétet
8. Ottó
aljas, gyáva, tehetetlen
beszéde olyan, mint egész lénye: álnok, hazug
9. Biberach
- minden esetben saját önző érdeke mozgatja: “Ott van a haza, ahol a haszon”
10. Izidóra
idegen származású udvarhölgy
kezdetben szánalmas, de később elvakult gyűlölete és bosszúvágya irtózatot vált ki belőlünk
11. Endre király
felvilágosult, igazságos uralkodó, mégis tehetetlen bábuként hagyja Gertrudist “garázdálkodni”
igazságos, jóságos, de rossz politikus
bebizonyosodik róla, hogy a modern világban életképtelen
emberséges uralkodás törvényeit fél áthágni - ez nem nevetséges gyengeségre, hanem bölcs mérsékletre vall