A Ford Pinto

A tanulmány problémája rendkívül aktuális, hiszen nemrég fedtek fel egy nagymérvû hibát az egyik mostani autóban. A Mercedes - Benz, legújabb fejlesztésû középkategóriás autójáról az A-Klasse -ról, amelyet a többi igen megbízható 'Nagy' Mercedes-hez képest is rendkívül biztonságosnak hirdettek, egy Norvég "Jávorszarvas-teszt" során - amely abból áll, hogy az autóval fékezés nélkül kell kikerülni egy hirtelen akadályt (útra lépõ gyerek, õz) - kiderült, hogy borul. Igen, felborul! A hátsó hajtómû hibája miatt a kocsi egy ilyen manõvernél fejreál. Mivel az autóval nagyon sok tesztkilométert tettek meg (úgy hirdették, hogy ennyit még egy másikkal sem), felmerült a gyanú, hogy esetleg tudták, csak elhallgatták az eredményeket. A teszt híre nagyon gyorsan terjedt a nyilvánosság köreiben, ezért a Mercedes vezetõi rendkívüli konferenciát hívtak össze a probléma megtárgyalására, és megígérték a sajtótájékoztatón, hogy a problémát feltérképezik és már elõ is álltak egy javaslattal. A javaslat lényege, hogy a drágább Mercedesekben alkalmazott számitógép-vezérléses hátsó tengely figyelõ és mûködéskorrigáló berendezést szerelnek az A-Klasse -ba. A szakemberek azonban kételkednek ennek sikerességében és kétlik, hogy ezzel teljesen ki lehetne küszöbölni a problémát. A Kis-Mercedes iránti kereslet azonban természetesen erõsen megcsappant. Valószínûleg ilyen következményei lettek volna, ha a Ford Pintoról is idõben nyilvánosságra kerülnek az eredmények. Itt a vezetõk olyannyira elmarasztalhatók, hogy véleményem szerint a felelõsségre vonásnak is meg kellett volna történnie. Nemcsak, hogy tudták, hiba van az autóban, a hibakezelés kidolgozása után azt elutasították, ezzel a 11 $ -al mindenki életét veszélyeztetve, aki az autót megvásárolta és/vagy benne ül. A tragikus balesetek után is a bíróság számomra érthetetlen módon viselkedett, amikor nem rendelte el rögtön a módosítást és nem vonta felelõsségre azokat, akik 2500 ember haláláért és több ezrek súlyos sérüléséért felelõsek, sõt egy bizonyos ideig a módosítást sem rendelte el. El kellene gondolkozni azon, hogy egy olyan országba, ahol pl. egy orvos hibázása karrierje végét jelentheti, hogyan történhet meg az, hogy egy ilyen vezetõség egy ilyen gyakorlatilag fogyasztóellen cég, hogyan tud megmaradni.