Háborús játékok

(esettanulmány)

Egy manapság nagyon aktuális témával foglalkozik a szöveg, hiszen a reklámok átszövik a XX. század végén élõ ember életét. A hirdetésekkel nemcsak a televízióban találkozhatunk, hanem fellelhetõk mindenütt a rádióban, az újságokban, az utcai plakátokon stb. Ha ez a tevékenység, vagyis a reklámozás, ilyen sokrétû, akkor elengedhetetlen, hogy több szakember vagy akár egy egész üzletág ezzel foglalkozzon, mert így sokkal nagyobb hangsúlyt helyezhetnek befolyásoló erejére. Ez az erõ még inkább hat egy bizonyos csoportnál: a gyerekeknél.

Mekkora részük van a reklámoknak a "gyereknevelésben"? Meddig szabad elmenni az erõszak irányába? Szabad-e számukra megvalósíthatatlant bemutatni? Mind-mind nehéz kérdés, de nézzük õket egyesével. Rengeteg statisztika készült és készül ma is arról, hogy a kiskorúak hány ezer gyilkosság és erõszakos cselekedet szemtanúi lesznek a TV képernyõin keresztül. Itt nemcsak a krimikre, akciófilmekre vagy a híradóra kell gondolni, hanem egyes rajzfilmekre is. Mindezek kiszûrésére persze csak egy lehetõség maradna: a TV-tõl való teljes eltiltás. Mivel ez szinte lehetetlen, ezért arra kell figyelnünk, mit teszünk eléjük.

Egy felnõtteknek szánt mûsorból nem lehet kiszûrni az erõszakos jeleneteket, de a kizárólag a kisebb korosztálynak készült adásoknál bizony figyelni kell. Itt a reklámoknak fokozott szerepük van, mert a gyerekek késõbb megvásárolhatják a termékeket, amikkel a már látott módon játszanak tovább. Ez nem azt jelenti, hogy a máshonnan látott dolgokat nem használhatják fel, de mégis nagy a felelõsség. Egy megvalósíthatatlan dolog bemutatásával nem nagyon lehet probléma, hiszen az embereknek ilyen korban nagyon élénk a fantáziája, még a leglehetetlenebb dolgokat is elõ tudja varázsolni.

A legnagyobb teher a kérdéses pontok eldöntésében a reklámcégre nehezedik. Nekik kell több irányban is a kötelezettségeiket úgy teljesíteniük, hogy egyik fél érdeke se sérüljön. Elsõsorban ott áll a megbízó, akitõl a pénzt kapja, tehát javaslatait figyelembe kell venni. Itt azonban felmerül az a probléma, miszerint egy cég azért adja át ezt a feladatot egy másiknak, mert neki nincs meg a megfelelõ szakértõi háttere ennek elvégzésére. Vagyis ötleteit csak mint egy, a tárgyhoz nem értõ szavait lehet hallgatni.

A másik oldalon viszont meddig kísérletezhet a szakember. Az õ kezében van a termék sorsa, és ezzel együtt a gyártóé is. A másik irány, amellyel szemben kötelezettségei vannak, az a leendõ vevõ. Jelen esetben egy nagyon fogékony és befolyásolható társadalomi rétegrõl van szó. Ha a helikoptert rombolás közben mutatja be, akkor a nézõben az marad meg és nem biztos, hogy magától rájön, mire is jó még valójában. Ha azt a verziót látja, amely a jó oldalt emeli ki, akkor az hagy benne mélyebb nyomot. Eldönteni lehetetlen melyik verzió ösztökélné jobban a játék megvásárlására, ezért ilyen esetben mindig jó irányba kell terelni a vevõt.

A harmadik és egyben legnagyobb hatalom a TV cenzúra. Ha az elsõ két kritériumnak meg is felelt az elkészített reklámfilm, attól itt még megbukhat. Ez az az utolsó elõtti megmérettetés, amin minden áll vagy bukik. De egyben az a helyszín is ahol egy kicsit lekerül a súly a reklámszakemberek válláról, hiszen ha õk jól végezték a munkájukat, de itt valamit kifogásolnak, akkor nem az õ hibájukból kell újrakezdeni a film készítését.

A "Háborús játékok" címû esetben szerintem a reklámcégnek volt igaza, miszerint egy mentési akciót ábrázoló filmet kell készíteni. Ez az ötlet nemcsak a jó oldalát mutatja be a helikopternek, de megfogja egy 8-12 éves gyerek fantáziáját is. Az erõszakos reklámot én is helytelenítem, mivel az tovább növeli a mai fiatalokra zúdított "gyilkolások özönét". Ugyanakkor nem értek egyet a TV cenzoraival, akik szerint a megteremtett környezet hiú várakozást ébreszt a vevõkben, mert ennek a korosztálynak a fantáziavilága nagyon gazdag.

A reklámok mai kereszttüzében szerintem nagyon fontos, hogy ne csak a termék kerüljön bemutatásra, hanem az elkészített 25-30 másodperces filmnek legyen valami mondanivalója. Ha a szakemberek is ezt a szempontot tartanák szem elõtt, akkor a reklámok általános megítélése is sokat javulhatna.