NO PORNO

(1994-es kiadás, 139. old.)

 

Egy reklám készítése mindig is nehéz feladat volt, hiszen rengeteg elvárásnak kell megfelelnie egyszerre. Például nem szabad versenytársaink termékéről valótlant, negatív dolgokat állítani, ugyanakkor saját termékünk összes jó tulajdonságát ábrázolni kell, a vevőt ösztönözni kell a megvásárlásra, minél több információval kell ellátni a vásárlókat a reklám során, és egyszerűnek érthetőnek kell lennie.

A mai modern reklámok igyekeznek nagy hatással lenni az emberekre, és a reklám célja nem a termék hangsúlyozása, hanem inkább a vizuális hatás, amit reklámfilmekkel és óriás plakátokkal próbálnak elérni. Egy termék tulajdonságait nem szavakkal mondják el, hanem a színekkel, hangokkal, alakokkal, mozgással próbálják érzékeltetni és ezáltal valami hasonlóságot találni, párhuzamot vonni a termék és az egyes érzések között. Az emberek pedig a kép láttán megpróbálnak asszociálni, és kitalálni milyen is lehet ez a termék.

Ebben az esetben a kozmetikai cég a szép nővel azt próbálja érzékeltetni, hogy aki az ő termékét használja, annak ilyen szép, friss, üde, sima bőre lesz, mint a képen látható hölgynek. Szerintem etikailag nem ítélhető el a hirdetés, hiszen egy meztelen, szép női test ábrázolása nem bűn. Sok ember ezt tabu témának tartja és megbotránkozik, ha ilyet lát, pedig ez is hozzá tartozik az emberek életéhez, és attól még, hogy nem beszélünk róla, vagy nem ábrázoljuk, attól függetlenül létezik. Ha egy épületre, egy szoborra, egy virágra azt mondhatjuk, hogy szép, akkor egy meztelen női, vagy férfi testről is állíthatjuk ugyanezt, és ezért nyugodt szívvel ábrázolhatjuk is őket, ugyanúgy, mint az előbb említett dolgokat. Semmiképpen nem nevezném ízléstelen pornográfiának, inkább ízléses erotikumnak.

Ez a kérdés a társadalom kényes témái közé tartozik, és sokan úgy vélik, hogy a fedetlen női keblek mutogatása illetlenség. Ennyi erővel már bármelyik emberi testrész ábrázolása erkölcstelen cselekedet lenne. Szerintem erről az emberek mindig is vitázni fognak, és azt, hogy ki melyik álláspontot támogatja, az a neveltetésétől függ.

A plakát lefestését teljes mértékben elítélem. Egyrészt magántulajdon elcsúfításának tartom, másrészt úgy gondolom, hogy ezzel a felirattal nem ért el felírója semmi eredményt (kivéve talán a hasonlóan gondolkozók helyeslő bólogatását). Ha ebben az ügyben eredményt is el akar érni, akkor érdemesebb a Magyar Reklámszövetséghez fordulnia panaszért.

Készítette: