SZÖVETKEZNI A VERSENYTÁRSSAL

VAGY LÁTÁSTÓL VAKULÁSIG DOLGOZNI A HASZONÉRT,

DE A FOGYASZTÓKÉRT IS?

(1998-as kiadás 361. Old.)

 

Amikor valaki beindít egy idényjellegű vállalkozást, akkor hatalmas kockázatot vállal, hiszen előre nem tudja megjósolni, hogy nyereséges, esetleg veszteséges lesz illetve hoz-e annyi hasznot az üzlet, hogy a bevételből télen is meg tudjon élni. Az ilyen esetekben mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a várt bevételt sikerüljön megszerezni.

Ebben az esetben a vállalkozónak az első évben sikerült teljesítenie célját, azonban a második évben nem várt probléma merült fel, egy versenytárs személyében. Ennek hatására mindenképpen változtatni kell eddigi működésén, ha nem akarja elveszíteni vásárlóit. Ilyen és hasonló váratlan helyzetek mindig akadnak az üzleti életben, amire felkészülni ugyan nem lehet, de mindig kell megoldást találni a nehézségek elhárítására.

A régi büfésünk esetében erre több lehetőség is adódott. Az egyik lehetőség a versenytárs által felajánlott egyezség és annak betartása. Miszerint az árakat növelve, kisebb választékkal előállni. Ez lényegében mit is eredményez? Mivel a vásárlók száma nagyjából hasonló számú, mint az előző évben, ezért valószínű, hogy meg fognak oszlani a két büfé között, mondjuk fele-fele arányban. Azonban az árakat nem lehet a kétszeresére növelni, így elég biztos, hogy a tavalyi bevételt nem tudják elérni.

A másik lehetőség pedig, hogy kemény harcban elhódítani a vásárlókat a konkurens vállalkozástól. Természetesen, akkor fel kell hagyni az eddigi tervvel. Olcsóbb árakkal, jobb minőséggel és nagyobb választékkal kell elcsalogatni a vevőket. Ez sokkal több munkát igényel, de valószínű nagyobb nyereséget is hoz. Hősünknek végül is két választása van: kevesebb munkával kevesebb bevétel, vagy több munkával több bevétel elérése. Ebben az esetben a vállalkozó az utóbbi taktikát választotta és ez tűnt a jobbiknak, igaz a bevétel nem lett nagyobb, de sikerült a versenytársat kiszorítani a versenyből. Persze az is előfordulhatott volna, hogy az új büfés még olcsóbb, még több, még jobb árut tud kínálni és a régi büfésnek kell ezáltal búcsút intenie üzletének. Ebben a példán is és az életben számtalanszor minden csak a szerencsén múlik.

Készítette: