Csokonai Vitéz Mihály
I. Bevezető
1. Felvilágosodás
- Mo.: 18. sz. 3. harmada
- képviselő társadalmi réteg: uralkodó osztály tagjai
- magyar felvilágosodás hívei magyar nyelv művelését sürgetik
- Pázmány Péter egyetemet, Kelemen László színjátszó társulatot alapít
- első szépirodalmi folyóiratok: Magyar Museum, Orpheus, Uránia
2. Rövid életrajz
- magyar felvilágosodás legnagyobb lírikusa, legsokoldalúbb költőegyénisége
- szül 1773. Debrecen (ország egyik legerősebb kisugárzású szellemi központja)
- gimnáziumban tanít, de új, furcsa módszerei miatt kizárják
- 1797: Vajda Julianna (Lilla) képében találkozik a nagy szerelemmel. Lilla beleegyezik a házasságba, de szülei máshoz adják
- csurgói gimnázium ideiglenes tanára
- öröklött tüdőbetegség ®
1805. jan. Debrecen: meghal.
3. Költészetének jellemzése
- ld. témák-formák gazdagsága bev.!
II. Verselemzés: A Reményhez
1. Bevezetés
- elbúcsúzik benne attól, ami életét tartalmassá tette: jókedv, remény, szerelmek, költészet
- érzelmi-gondolati tartalom ®
¬
külső forma (teljes lemondás, reménytelenség, halálvágy ®
¬
rokokó könnyedségét megőrző forma)
2. Verstan
- ritmus: trochaikus lejtésű
- keresztrímek 4 soronként váltják egymást
átgondolt szerkezet: 1., 4. vsz. tartalmi és érzelmi párhuzam (egyfajta keret); közbezárt 2. és 3. vsz. ®
hangulati ellentét, éles kontraszt
3. Bev.
- költő elvont fogalomhoz fordul, megszemélyesített Reményt szólaltatja meg
- nem alakul ki párbeszéd költő + Remény közt ®
a vers fájdalmas monológ
4. 1. vsz.
- megszólítja és bemutatja a Reményt: nem Isten, hanem földiek teremtette csalfa és vak elomló tünemény
- hatalommal rendelkezik boldogtalanok felett: szép szavakkal hitegeti őket
- a kiábrándult lélek (Csokonai) már reménykedni sem akar
5. 2. vsz.
- rokokó képpel kezd: tavaszi virágoskert kibomló pompájával jellemzi életének bizakodó, reményekkel teli korszakát: költői terveinek magvalósulása, viszonzott szerelem
6. 3. vsz.
- előző képsort visszájára fordítja
- álmai összeomlása »
kert téli pusztulása
- szerelem kárpótolhatta volna művészi kudarcaiért
- hangszimbolikával is kiemeli az érzelmek elkomorodását (több mély hang)
7. 4. vsz.
- első vsz. folytatása; reménytelenséget kiteljesíti halálvággyal - veszteségek sorozata után élete értelmetlen lett
- utolsó sorok: emberi világ kiüresedése; Csokonai világtól való elidegenedése
- ezután szívbe markoló búcsú mindattól, ami életét tartalmassá tette
8. Befej.
- vers mégsem kétségbeesés nyomát hagyja az olvasóban
- vers szépsége, verszenéje mutatja, hogy a remekmű megszületése közben oldódott a fájdalom
III. Témák-formák gazdagsága
1. Bev.
- verseiben fellelhető a kor valamennyi művészeti törekvése
- barokkos hagyományból indul; magába szívja a klasszicizmus iskolás változatát, felhasználja a manierizmus bizonyos elemeit
- költészetében ott él az olasz irodalomból ellesett rokokó, az anakreóni dalok vidám életérzése
- nagy költői erővel szólaltatta meg a felvilágosodás legfőbb eszméit
- élete vége felé hangot kapott költészetében a rousseau-i szentimentalizmus panaszos hangja, magányba menekülő kiábrándultsága, halálvágya is.
2. Felvilágosodás és klasszicizmus
- debreceni kollégiumban tanulja verscsinálás mesterségét
- sententia (antik költők bölcs mondásainak részletező kifejtése) és pictura (természet, tájak, emberek leírása) verstípusok vegyítéséből nő ki a 90-es évek első felének nagy filozófiai lírája, melyben bátorsággal szólalnak meg a felvilágosodás legfőbb gondolatai
2.a. Konstancinápoly (1794)
- Voltaire egyházellenességét, szellemes gunyorosságát és optimista racionalizmusát visszhangozza
- egzotikus keleti nagyváros különös látnivalóinak leírása - mecsetek látványa a mohamedán vallást juttatja eszébe ®
tudatlanság és szellemi nyomorúság kritikája
- vers 1. harmada: térbeli rendező elv: kívülről (tenger felől) közelít, felvillantja az utcák színes forgatagát, majd belső térbe (szultán háreme) kalauzol, végül újra szabadba
jutunk
- leírás tárgya a mecsetek mérete
- időbeli szerkezeti elv: jelen, múlt, jelen, jövő
- múlt eszményített ®
rousseau-i ősállapot
- vallás megjelenése az emberi társadalom megromlásának következménye
- látszólag a mohamedán vallásról beszél; valójában a keresztény vallási elvakultságot bírálja
- zárás: szárnyaló jövendölés az új világról, ahol a természet "örök törvénye" fog uralkodni, megvalósulhat a minden embert és népet egybeölelő testvériség eszméje
- hangsúlyos verselésű
2. b. Az estve (1794)
- Rousseau-i gondolat: természet romlatlanságát szembeállítja az emberi társadalom romlottságával
- természeti képből kibontott filozófiai költemény
- verskezdet költői tájkép, természetleírás. Este = állatok megnyugtatója
- színhatások vizuális élménye, majd hanghatások (hangutánzó, hangfestő szavak, alliteráció), illatérzetek ®
harmonikus idill képe
- költő vigasztalásért, lelki enyhülésért menekül a természetbe;
kora társadalmában nem találja helyét, számkivetetten él
- sententia: keserű társadalombírálat - Rousseau gondolata: magántulajdon megjelenése szüntette meg az ősi egyenlőséget
- negatív festés múlt leírásakor: hiányokat sorol fel
- befejezés egyetlen sóhaj: csak a természet néhány szépsége marad meg a költőnek
- utolsó sorok pátosza: minden ember egyenlő
- hangsúlyos verselésű
3. Rokokó
- Csokonai számára rokokó = életigenlés
- bájos idillikus hangulat, miniatűr képek, változatos ritmika, zeneiség
- tárgyköre: epekedő, enyelgő, boldog és viszonzott szerelem
3. a. Tartózkodó kérelem
- lényege friss zeneiségében rejlik
- boldog, felhőtlen szere
lmi érzést áraszt
- metaforák, finomkodó szavak ®
rokokó báj
- egyszerre ütemhangsúlyos és időmértékes
3. b. A boldogság (1797)
- anakreóni dalok egyike
- hosszabb leírás és 3 soros tanulság
- boldogság pillanatának megragadásával indul;
majd boldogság forrásainak felsorolása - idilli hangulat
- utolsó 3 sor: 2 költői kérdés ®
érzés nyomatékosítása;
idő megáll - boldogság pillanatképe megmerevedik
3. c. A Reményhez
4. Rousseau-i szentimentalizmus
- ua. mint a magány kérdésköre!
5. Népies helyzetdal
- 1791.: Estve jött a parancsolat = Szegény Zsuzsi a táborozáskor
- magyar parasztdalok nyelvezetét, ízlését veszi át
6. Vígeposz
- Békaegérharc (1792): görög komikus eposz átköltése magyar történelmi viszonyok szerint;
antik elemeket diákos és népies mozzanatokkal keveri
- Dorottya: kisszerű, nevetséges történet a hősköltemények modorában: egy vénlány házasodási kísérlete
7. Színművei
- diákjainak írta
- életszerűek, kiváló korábrázolások
- nemesi világot alulról szemléli
- A méla Tempefői (1793
- Gerson (1795)
- Cultura (1799)
- Özvegy Karnyóné s két szeleburdiak (1799)
IV. A magány kérdésköre
1. Bev.
- Lilla elvesztése ®
poétai játék helyett mélyen átérzett, megszenvedett költemények
- ódái elégiává alakulnak;
klasszicista hangvételt szentimentalizmus takarja el
- magány: "világ" nyüzsgésétől való elvonulás;
erkölcsi választás: jobbak, nemesebbek, érzékenyebbek vonulnak el a zajtól, bűntől
2. A tihanyi Ekhóhoz (1803)
- nincs tanítás;
az érzelem a lényeg
- saját keserves sorsát szembeállítja a Füreden mulatozókkal
- Ekhó istennőnek panaszkodik ®
visszhang a válasz ®
nincs más, akivel beszélhet
- visszhangzó jelleg: utolsó sor előző ismétlése
- tőismétlés erősíti jelentést
- szentimentalizmus stílusfordulatai őszinte és megszenvedett realitást fejeznek ki
- reményeitől megfosztott ember elpanaszolja élete kisiklását, költői pályájának zátonyra futását
- nem Lilla az egyetlen bánat - szerelmi csalódás csak utolsó csepp a pohárban, mely tudatosítja veszteségeit
- "ember és polgár": Csokonai ars poeticája;
személyes vágya a teljes életre
- megbántott költő érdemeinek elismerését "boldogabb időtől" várja
- zárás: biztos hit - távoli jövő felismeri benne előfutárát
3. A Magánossághoz
- közvetlen háttér: mély válság: tönkrement szerelem (Lilla máshoz ment feleségül);
bizonytalan élethelyzet (ideiglenes tanári állás)
- kérelemmel fordul megszemélyesített, istenasszonyként ábrázolt Magányhoz
- magány lakhelyének leírása (romlatlan táj elbűvölő gyönyörűségei) mély filozófiai mondanivalóval telik meg: az élet igazi értékeit, szépségeit csak a bölcsek és a poéták veszik észre
- magány áldásai: teremtő egyedüllét, költészet és bölcsesség bölcsője
- semmiből világot teremtő szellemi erő felrajzolása a későbbi romantikus életérzés megsejtése
Csokonai számára igazi és legteljesebb Magánosság a halál: megfáradt ember a végső magányt, az elmúlást óhajtja és sietteti