Avantgarde
I. Ált.
1. Bev.
1910-es években indul
országonként más, kis csoportok egymás mellett
Létrejötte
- létrejöttének oka, alapélménye: hétköznapi ember számára változás: modern technika felgyorsítja ember életét; urbanizáció
- egyén érzése világról változik: idő gyorsul, technikai fejlődés
- ember elveszti közösséget; városban magányos lesz ®
elidegenedés
- magány, idő, modern város az alapélmények
- ember önmagáról alkotott véleménye megváltozik
- Freud: pszichoanalízis: ember nem mindig tudatosan, néha ösztönösen cselekszik. Tudatos ®
¬
ösztönös ember ®
lelki konfliktus. Tudatalattit nevelés hatására elnyomjuk ®
álmok magyarázhatók
- Jung: kollektív, közös tudattartalmak fogalmazódnak meg mítoszokban, művész
etekben
- 1905.: relativitáselmélet ®
idő a tér 4. dimenziója
- egyén számára a világ érthetetlen ®
ezt az alapérzést a hagyományos, megszokott kultúra képtelen érzékeltetni
Lényege
- keresi művészet funkcióját ®
saját gyökereit primitív népek kultúrájánál keresi
- modernebb világ modern kifejezőeszközeit keresi
- korabeli szépirodalmi, művészeti hagyományok szétrúgása (forma, nyelv, téma, hangnem)
- agresszív hangnemben támadja megszokottat, hagyományosat (szecesszió, szimbolizmus, impresszionizmus)
- szélesebb tömegkultúrát akar
- drasztikus, agresszív, polgárpukkasztó
Szerepe
- nagy alkotói nincsenek, de hat a nagy alkotókra (József A., Picasso)
- új gondolatok, formák; hagyományokkal szemben a modern élet dinamizmusának megfelelően modern kultúrát próbálnak kifejezni
- lázadás az unott kultúra ellen
- 2 hullám: 10-es, 20-as évek
- 10-es évek: expresszionizmus, futurizmus, kubizmus
- 20-as évek: szürrealizmus, konstruktivizmus, dadaizmus
- másféle befogadói magtartást követel ®
dolgoztat; rákényszerít intenzív részvételre
- intellektuálisabb megközelítést kell követni
- feltételezi, hogy moder
n ember máshogy kezeli művészetet
- manifesztum: kiáltvány, melyben megfogalmazzák nézeteiket
2. Expresszionizmus
- 1900-as években terjed el; 1. vh. után vége van
- expresszionizmus ®
¬
impresszionizmus
- szó jelentése: kifejezés, benyomás.
- lényege
: világtól elvonatkoztatottan nem külsőt, hanem a belső világot, gondolatokat, érzéseket próbálja kifejezni; érzelmekre épít
- világot újjá próbálják teremteni ®
új érzések ész eszmék
- témái
: ősi emberi alaptémák, -érzések (éhség, szomjúság, vidámság, prostitúció)
- színeken keresztül próbál emberi érzéseket visszaadni
- természetábrázolás eltűnik
- nagy
alakjai: Ernst Ludwig, Erich Heckel, Karl Schmidt, Otto Mueller ®
Brücke festőcsoport. Fő téma: városi nyomor; nagyvárosi emberek nincstelen élete
- Kandinszkij (orosz): expresszionizmus újjáteremtése ®
absztrakt megfogalmazás
- absztrakció lényege: magasabb rendű kifejezési forma: színek és formák képesek a külvilágtól teljesen elvonatkoztatva érzéseket és gondolatokat kifejezni
- 3 előfutár: Seurat, Gauguin, van Gogh
- konstruktivizmus: tkp. geometrikus absztrakció
Expresszionizmus irodalomban
- szabadvers; verstani formák “elfelejtése”
- nem kijelentő, hanem kérdő, felkiáltó, egytagú mondatok
- verbális - tele van igével, feszültséggel
- erős hatású szavak; merész társítások; megváltozott képrendszer
- Kassák Lajos; József Attila 1. kötete (Nem én kiáltok)
3. Kubizmus
- fr. kocka szóból ered; impresszionizmus visszhatásaként keletkezik
- létrehozói: Picasso, Braque, Derain, Cezanne ®
mértani idomokhoz hasonló leegyszerűsített formákkal ábrázolják a tárgyakat
- analitikus kubizmus: ugyanaz a tárgy különböző síkokból egymás mellett
- szintetikus kubizmus (Gries): általános alapformákból kísérli meg az egyedi tárgyak realitását visszaidézni (természeti tárgyakat geometriai formává alakítják át)
- szín másodlagos jelentőségű; semleges tónusok (szürke, természeti színek)
- ebből fejlődik ki futurizmus, dadaizmus, szürrealizmus
- irodalomban nem igazán hat
4. Dadaizmus
- legszélsőségesebb irányzat; szürrealizmus elődje
- 1916.: művészek klubot alakítanak: tiltakozás kor a
bszurditása ellen; hagyományos kifejezési formák kétségbe vonása
- cél: minden hagyomány lerombolása
- jó ízlés provokálása; józan gondolkodásmód elutasítása
- megnyilvánulás: romboló szándék, provokáció, tagadás (saját magukat is)
- tagadás: háború kiváltó oka; válságba került társadalom ellen
- tkp. válságjelenség - körülötte összeomlik a világ
- létrehozója, nagy alakja: Tristan Tzara (Rom.)
- 1918.: Dada-kiáltvány: cselekvés, állítás ellen vagyok. Gyűlölöm a jó ízlést.
- abszurd, művészetellenes magatartás ®
nagy siker
- műalkotások: hulladékból kollázs (több anyagból) és montázs (összefotózás) v. késztermék
- erős társadalmi kritika
- művészi irányzat csupán negációra, tagadásra nem épülhet ®
rövid életű
- rombolni már nincs mit; nem adnak helyette mást, újat
5. Szürrealizmus
- legfontosabb; egyetlen mai napig ható irányzat
- 1917. Fro. jön létre; “realizmuson feletti”
- elindítója: André Breton ®
ember felszabadítása a társadalom megmerevedett szabályai alól
- Freud pszichoanalízise is hat irányzatra ®
álom, fantázia fontos
- 2 fő irány: 1. dadaizmusból (Ernst): jelképek után fejezi ki elképzeléseit. Ember eszményének felemelése; szabadság kimunkálása
- 2. fényképszerű naturalisztikus ábrázolás
- be akar törni történelembe, politikába
- természetet naturális szinten ábrázoló kultúra ellen lép fel; újra fel kell építeni a világot az egyéni szabad asszociációkon keresztül
- nem érzelmi, hanem intellektuális síkon kell megközelíteni
- ember világról alkotott képe akkor pontos, ha felszabadítjuk tudásunkat
- megpróbálja egyén tudat alatt alkotott képét mutatni
- cél: ember anyagi és szellemi szabadságának megteremtése; kultúra kiterjesztése
Szürrealizmus irodalomban
- lényege: távoli képzettársításokra épülő képek
- módszerei: - térben és időben egymástól távol álló dolgokat kapcsol össze
- szabad asszociáció
- automatikus írás
- írásjelek nincsenek
- egyéni asszociációk ®
szöveg fellazul ®
gondolati logikára épülő szabadvers
- irodalom újra képre épül
- nem mennek el az érthetetlenségig
- képek önmagukban logikátlanok, de a művet nem verik szét; formai felépít
és megmarad
- hagyományos motívumok átalakítása
- Appollinaire, Eluard, Aragon, Lorca, József Attila, Radnóti Miklós
6. Futurizmus
- jövő szóból ered
- 2 csoport: Olaszo. (Marinetti, Boccioni); Oroszo. (Majakovszkij és köre)
- lényege: legnagyobb élmény (modern lét és idő) kifejezése
- Einstein relativitáselmélete ®
nagy hatás
- mozgást, dinamizmust próbálják 2 dimenzióban visszaadni ®
mozgás fázisait egymás mellé helyezi
- elsősorban festészetben jelentkezik
- manifesztum: “Pofonütjük a közízlést”
- dühös tagadás; erős düh
- gy
orsan, minden téren akarnak átütő változást
- cél: művészet (stílus, formaeszközök stb.); társadalom, politika megváltoztatása
- erős tenni akarás, tettkultusz
- társadalom általában lassan, nem gyorsan alakul át ®
futurizmus politikai kényszerpályára kerül (szélsőség)
- mind2 csoport csodálja technikát, dicsőíti háborút ®
szélsőséges politikai csoportokhoz csapódnak (Olaszo.: fasisztákhoz; Oro. kommunistákhoz)
II. Brecht
1. Élete
német származású; 1. vh-ban forradalmár
München: orvosi és természettudományi egyetem
1920-tól rendező és dramaturg; Max Reichhardt és Piscator mellett tanul
1933.: elhagyja No-t
1941.: USA-ban telepszik le
1947.: visszatér Európába; Svájcban és Berlinben él
2. Pályája
1918-28.: - hat rá avantgarde; főleg expresszionizmus
- szereti a groteszket; polgárellenes hangulat
- Koldusopera
1928-33.: - napi politikát szolgálja; baloldali szemlélet
- tandrámákat ír
1932-46.: - már érett alkotó
legnagyobb művei: - Kurázsi mama és gyermekei
- Állítsátok meg Arturo Uit
- Gallilei élete
- Szecsuáni jó lélek
- Kaukázusi krétakör
3. Kurázsi mama és gyermekei (1939)
- dráma megváltoztatása ®
epikus dráma (songokkal, bevezetéssel értelmezi)
nincs drámai 3-as egység (tér, idő, cselekmény)
nem tartja be hely és cselekmény egységét sem
epizódokból áll össze mozaikszerűen a hosszú történet ®
ezért epikus
30 éves háború idején játszódik
Hősei
főszereplőt különböző jelenetekben látjuk
nem igazi hősök; hétköznapi emberek
Kurázsi mama alkut köt a háborúval, amit nem tud irányítani
megpróbál alkalmazkodni háború rendjéhez, hogy el tudja tartani gyerekeit ®
életvitelét, magatartását alkalmazkodás szabja meg
ezt az életformát választotta ®
gyermekei lesznek az áldozatok
embertelen világ őt is embertelenné teszi: egyre megszállottabban üzletel; életfenntartás eszköze életcéljává válik ®
háború tönkreteszi őt is
nem egyértelműen elítélhető: elvadult világ áldozata; gyermekeit védő anya; kiszolgáltatott ember
hibás döntéseket hoz
folyamatosan alkalmazkodik, de a gyerekei nem képesek erre ®
mind3-an meghalnak
Kurázsi mama áldozat: - szerencsétlen élet
- nincs választási lehetősége
- nem tudja megvédeni gyermekeit
főhős pusztulását az okozza, hogy elfogadja, helyzetét, nem lázad környezete ellen
Mondanivaló
hogyan pusztít el mindent a háború ®
elpusztul becsület, hősiesség
anya-gyerek kapcsolat megkérdőjeleződik (mind3 esetben vásárol v. üzleti ügyeit intézi)
a pap alakjában megkérdőjeleződik a hit
minden a visszájára fordul
Szimbolikus elemek
- Kattrin: - néma
- humánumot képvisel
- ember tud maradni
- nem tudja elfogadni a háborút
- erkölcsileg tiszta marad; gyereket akarja megmenteni ®
áldozata hiábavaló
- Ekkhós szekér: - kiürült élet szimbóluma
- bár minden gyereke meghalt, tovább hajtja szekeret
Stüssi: - ostoba, hiszékeny; tisztessége együgyűség
- tisztességben hal meg; nem tud alkalmazkodni (ellenség fogságába kerülve jóhiszeműen rejtegeti zsoldpénzt)
- gyermeteg naivság, realitásérzék hiánya okozza pusztulását
Eilif: - hős, kalandor
- ő sem tud alkalmazkodni
- gátlástalanul erőszakos; gyilkol és rabol. Ez a háborúban dicsőség volt; békében már bűn - nem tud váltani
- gyermeteg naivság, realitásérzék hiánya okozza pusztulását
Tézisdráma,
mert tételt fejez ki, miszerint a háború minden emberi értéket elpusztít ®
ennek igazságáról akarja nézőt elgondolkodtatni
Epikus dráma
Brecht találmánya
időben hosszú (12 év)
epizódokból épül fel. Jelenetek tkp. ugyanazt a szituációt variálják ®
ez adja meg a darab egységét
nem lehet érzelmileg követni
saját történetét ironizálja ®
értelmi úton kell követni a darabot
nincs jellemábrázolás; típusokkal, magatartástípusokkal dolgozik
példázatos jellegű
Songok
néző helyett is értelmezi a darabot
kapcsolatot teremtenek különböző idősíkok között: múlt felidézésével magyarázzák a jelent, megmutatják a jövőt