Arany János
I. Bev.
1. Gyermek-, fiatalkora
szül. 1817. márc. 2 . Nagyszalonta
Arany-család: 10 gyerek ®
legidősebb lány (Sára), legfiatalabb fiú marad életben
beteges, betegségre hajlamos; gyenge látású, vékony testalkatú gyermek
idős szülei mindentől féltik ®
túlérzékeny, félénk, visszahúzódó természetű
1823-33: nagyszalontai iskola
14 éves ®
segédtanítói állást vállal
Szalontán ismerkedik meg Szilágyi Istvánnal, aki kibontakoztatja írói hajlamát
1833 ősze ®
debreceni kollégium, majd Kisújszállás
1835.: visszatér Debrecenbe, majd vándorszínésznek áll ®
kevés tehetség, unszimpatikus társaság ®
1839.: abbahagyja színészkedést
gyalog hazaindul; 1836-tól szülővárosában tanító majd másodjegyző
23 éves ®
feleségül veszi Ercsey Juliannát. Gyermekeik: Juliska (1841), László
(1944) 1845. júl.: Az elveszett alkotmány c. vígeposza ®
Kisfaludy Társaság pályázatát megnyeri, de nem teszi elismertté. A műben egy megyei választás hadjáratát, a hazug jelszavakkal folyó küzdelmet gúnyolja ki.
Nagy eposzok formai kellékeit használja fel kisszerű téma előadásra
2. Toldi-trilógia
1846.: Kisfaludy Társaság újabb pályázata: “Népies témájú és hangvételű mű megalkotása” ®
megírja Toldit ®
meghozza számára az igazi és nagy sikert; vmint kivívja Petőfi tetszését
- felhasznált forrásai: kutatások, történelem, Ilosvai Selymes Péter (mottók idézése), mondák
- téma: nép tehetséges, erkölcsös, erős, győzni tudó fia
- műfaja: nagyobb elbeszélő költemény; “eposz formájú idill”
- Toldi Miklós, a főhős nemcsak eszményi népi hős, a nemzeti jellem példája, hanem a nemzeti egység megtestesítője is: nemesi származása ellenére viselkedése miatt parasztosnak mondható; egyszerű és tiszta lelkületű
1848.: Toldi estéje
műfaja: eposz formájú elégia
aggodalmak, kétségek, megoldhatatlan dilemmák ®
konfliktusok sorozata
Toldi, aki fiatalon szeretett volna bejutni a király vitézei közé, az udvarban mégsem találja meg a vágyott világot; a modern szellemben csupán a testi-lelki elkorcsosodást, az erkölcsök megromlását látja
haldokló Toldi és király dialógusa kivetített belső vita: író kételyei szólalnak meg benne
1848
.: Daliás idők címmel elkezdi Toldi-trilógia 3. részét, Toldi szerelmét, amelyet csak élete végén fejez be
2. A forradalom
- forradalom nagy hatással van költészetére; műveiben teljes változást okoz
- 18
48-as forradalomban nemzetőrként részt vesz (1849.: minisztériumi fogalmazó) ®
bukás után bujdosnia kell
- legjobb barátját, Petőfit is elveszti
3. Költészetének átalakulása
Geszten nevelősködik Tisza családnál, majd 1851-től Nagykőrösön a református gimnázium tanára ®
nem tud beilleszkedni a rideg, alföldi városba
tanári munka rengeteg időt elrabol költői alkotásoktól; erőt vesz rajta búskomorság, a végleges elmúlás gondolata ®
Arany válságkorszaka
kedélyvilága elkomorul; egyre többet panaszkodik testi és lelki betegségeiről
1865.: MTA titkára, később főtitkára, ám ezen állásáról 1876-ban lemond
1877-es boldog nyarát Margitszigeten tölti ®
ekkor írja Őszikék verseit
1879.: befejezi Toldi szerelmét
1882. okt. 22. Pest: meghal
4. Költészete ált.
lírai alkatú költő, pályáján mégis epikusként indult; epikusnak hiszi, tudja magát
II. Lírája
1. 1848 előtt
költészetére jellemző: - Petőfi és a népiesség hatása
- epikus műveinek sikere
- bizakodás és elégikus hang
2. A rab gólya (1847)
kísérlet a lírizált kisepika megteremtésére
rab madár költői hagyományból vett allegóriáját a kiszolgáltatottságnak belülről, lelkiállapotként való ábrázolásává fejleszti
3. 1849-60
költészetére jellemző: - “nagykőrösi korszak”
- Petőfi emléke
- a szabadságharc elsiratása és ironikus, szatirikus értékelése
- önvizsgálat, számvetés
- elégikus és ironikus hangnem
- a kétség és fájdalom versei
lírai művei: Letészem a lantot, Kertben, Visszatekintés, Az örök zsidó
4. Letészem a lantot (1850)
műfaja: elégia; keretbe foglalja
abból az elhatározásból születik, hogy Arany abbahagyja a versírást (nemzetet ért tragédia, Petőfi elvesztése ®
magány)
lant: költészet jelképe ®
leteszi, mert a költészet hiábavaló
alapélménye: kiábrándulás, múlt visszahozhatatlanságának felismerése, katasztrófaélmény
két korszak szembeállítása: értelmetlen, céltalan jelen ®
¬
nagy reményeket ígérő, éltető múlt
érzelmi kettősség: csüggedés, lelkesedés ®
összetett hangnem: elégiai és ódai ®
költő belső küzdelmét tükrözi
refrén: fájdalom és lemondás
5. Kertben (1851)
emberi otthontalanság, fásult közöny és részvétlenség lehangoló ábrázolása; elidegenedés, a modern kor érzelmi sivárságának egyik első kifejezése
kétszeresen is allegorikus: kertész-halál; saját maga-eltorzult világ (általánosítás)
kulcsszava: közöny ®
lírai én saját közönye (valódi?) és amit a külvilágról állít
hangütése elégikus hangulatot áraszt
E/1. indítás ®
költő, lírai alany kerül életkép középpontjába
látvány leírása elmélkedésbe vált át, mintha még létezne az az öncsaló illúzió, hogy az elkülönülés, a magányba menekülés védettséget, megoldást jelenthet
ő megpróbál a maga kertéjében rendet teremteni, elvonulni a világtól ®
nem sikerül
keserű ítélet az eltorzult világról s saját magáról
emberiség, történelem mindig újraszüli bajokat, gonoszságot, közönyt
emberi haladásba vetett hite megrendült
a kertész, aki a vers elején még a gyógyítót jelenti, a végszóra már a halállal azonosítódik
gondolatmenet haladása: egyeditől általánosig konkréttól elvont felé
6. Visszatekintés (1852)
személyes emberi válság költeménye; létösszegzés
önironikus elégia, melyben Arany sorság, egész életét, szerény életvitelét kudarcként tünteti fel; álmai mindörökre beteljesülhetetlenek maradnak
végigtekint egész pályafutásán ®
meg nem valósult élet kudarcait metaforikus ellentétpárokba sűríti
elhalasztott értékekért önmagát hibáztatja
költemény pesszimisztikus menetét lefékezi záró strófa bizakodó hangja, erőszakolt vigasza
7. Az örök zsidó (1860)
első nagy lírai korszakát lezáró műve
a megnyugvás, pihenni vágyás és az űzöttség; a művészi útkeresés és az életszomj konfliktusa
lírai elégia és epikus ballada ötvözete; balladás hangú drámai monológ
író egy költött személy álarca mögé bújva szólaltatja meg kínzó gondolatait: van-e értelme, célja az emberi létnek, örökös rohanásnak, a folytonos újrakezdésnek?
egész költeményből mitizált alak panaszáradata árad
kétség, bizonytalanság, értékrend hiánya
befejezés: feloldja a jelképet
lezáratlan vers: nincs felelet arra, hogy ez a vég, a halál adhat- e egyáltalán értelmet az életnek
III. Balladái
1. Ballada
kisepikai mű drámai és líraik elemekkel
“tragédia dalban elbeszélve” ®
mindhárom műnem sajátosságát magán viseli
ált. a sűrített cselekmény lelkiállapotok egymás után vetített tablóiból áll össze, melynek hátteréül vmilyen erkölcsi konfliktus szolgál
egyén erkölcsi felfogása egy szűkebb vagy szélesebb közösség normarendszerével ütközik
jellemző rá az időben megszakítottság, a helyszín gyakori váltása, a párbeszédesség, a szaggatott mondatszerkezet, a balladai homály
két forrása a történelem és a néphagyomány
2. Balladák témái
- történeti balladák: két kor közötti párhuzam, gyakran allegorikus, buzdító célzat; nemzeti érzések tükrözése; lélektani elemek is (Walesi bárdok, Szondi két apródja, V. László)
lélektani balladák: bűn-bűnhődés kérdése; gyakran őrültség motívuma; finom lélekrajz (Ágnes asszony, A walesi bárdok)
parasztballadák: népi környezet, téma és hiedelemvilág; balladai homály (Ágnes asszony, Vörös Rébék)
3. Balladák szerkezete
- egyenes vonalú: egy szálon futó cselekmény; feszültség; szaggatottság, tördeltség, nyelvi eszközök ®
Zách Klára, A walesi bárdok
többszólamú: több szál (pl. múlt-jelen, szereplők) párhuzamossága, ellentéte ®
Szondi két apródja, V. László
körkörös v. keretes: visszatérő motívum (kezdés-befejezés) időben kitágítja, jelképessé emeli a történetet ®
Ágnes asszony
4. A walesi bárdok (1857)
téma: Ferenc József + feleség először jön Mo-ra ®
köszöntő ódát kéne írnia ®
visszautasítja
erős párhuzam magyar-angol történelem között
szerkezet, cselekmény: egy szálon, egy időben futó eseménysor
nagy homályosság nem jellemző
némaság: nem a nyugalom csendje, hanem a két vihar közötti fulladt hangtalanság
zárás: királyt lelkiismeretfurdalása őrületbe kergeti; vértanúk dalát hallja
A 3 bárd
1. bárd: öreg (fehér galamb = béke). Nem akar semmit felkavarni. Erőtejes képek ®
kellemetlen érzés. Nemes tettek felsorolása helyett vádaskodik ®
máglyára
2. bárd: “lágyabb ének kell nekünk” ®
csak 1-2. sor az, utána negatív felhangok, megint erőteljes képek ®
máglyára
3. bárd: hívatlanul jön “Neved, ki diccsel ejtené, nem él oly walesi bárd”®
válasz Arany felkérésére
Párhuzamok
- felkelés után, fegyverrel elfoglalt terület
szabadság helyett függőség, rabság
Edward ®
¬
Wales Ferenc József ®
¬
Mo.
nem koccintanak Edwardra Arany elutasítja felkérést